Kalmar - Öland

30 juli
Mest sol

Nu var det dags att bryta upp från Kalmar och lämna min käre bror och hans familj. De skildes också åt, några seglade vidare söderut och några åkte vidare med sin bil och husvagn hemåt.

Vi tog ordentligt farväl och packade ihop alla grejor vi spritt ut. Alla lösa föremål lastsäkrades, jag känner mig som en flygvärdinna när jag kollar hyllor alla öppna ytor i husvagnen innan avfärd. Böcker läggs in i skåp, TVn hakas av och läggs i en säng, den fasta telefonen plockas ihop och läggs in i ett skåp, fruktskålen ställs i diskhon, färskvattendunken ställs på golvet, takluckor stängs och TV-antenn dras ner osv.

Det sker vissa aktiviteter utomhus också, såsom tömning av gråvatten och septiktank (vilket alltid sköts av min käre make) möbler och förtält ska packas ihop och elkablar ska rullas ihop och sist vevas stödhjul upp och vagnen hakas på dragkroken.

Plats var redan bokad på Tokenäs Camping på Öland. Det här är sista veckan på högsäsongen, så i fortsättningen behöver vi nog inte boka plats, det har redan glesnat på campingarna. Tokenäs Camping ligger i Byxelkrok på norra Öland.

Vägen till Byxelkrok gick över Alvar, genom skogar och småbyar och tog drygt en timme. Framme på campingen blev vi anvisade våra platser där vi packade upp allt igen och när vi var klara hade min käre syster lagat middag (lunchen frös inne idag) och det kändes lyxigt att bara sätta sig till bords och njuta.

Efter middagen tog vi en promenad till hamnen där vi bjöd oss på varsin öl/cider och sedan hem igen där den obligatoriska vevsupen väntade. Vi hängde i förtältet så länge vi orkade och sedan skildes för natten.

Släktmöte i Kalmar

29 juli
Mulet och på eftermiddagen regn fram till kvällen.

Tvättade det sista från tvättsäcken i husvagnen, och lyxade till det med torktumlare eftersom det var lovat regn till eftermiddagen. Erbjöd svägerskan att åka med och göra livsmedelsinköp, vilket hon gärna gjorde.

Vi började med att åka till en stor bildelskedja där jag inte hittade det jag sökte, nämligen en förvaringshistoria som går att hänga på husvagnen i förtältet att förvara småsaker i. Får väl kolla på något annat ställe. Sedan hade vi vissa problem att hitta rätt väg till matvarustormarknaden, men till slut kom vi rätt och fyllde några matkassar med nödvändigheter.

Lagom till middagen anlände min käre syster och svåger med sin fina husbil för att följa oss på resan någon vecka. Det har vi sett fram emot, och ska tillbringa tiden på Öland. De fick en plats nära vår husvagn.

När vi ätit middag tillsammans gick vi över till min käre bror och svägerskas husvagn där vi fikade och umgicks till föräldrarna till barnbarnen återkom efter sin resa hem. Ja vi gick ju inte direkt utan fick en rapport hur resan och bröllopet varit. Vi lämnade sedan min käre bror och hans familj för att samla krafter inför morgondagen :)

Kalmar centrum

28 juli
Sol och varmt, regnade lite på natten

Lugn förmiddag, kollade hur släktingarna hade det. Natten hade varit lugn, förutom några killar hos grannen som pratat högt. De var i full gång med frukost och skulle gå till stranden under dagen.

Vi tog bilen ner till hamnen där vi parkerade och tog en promenad in till centrum och kollade runt lite, gata upp och gata ner, lite kulturbyggnader och någon glassbar. I hamnen gick vi och tittade på fritidsbåtar i alla storlekar och från olika länder. En man hade svårt att få sin kvinna att förstå vad han menade när han förklarade hur snöret skulle knytas i bommen, han ändrade det till tamp och knop, men hon fattade i alla fall inte och jag vet inte om det egentligen berodde på henne...

Efter att vi köpt en tidning och två trisslotter (ingen vinst) så återvände vi till campingen och våra släktingar som hade kaffet klart. Vi fikade och lekte lite för att sedan låta dom rå sig själva ett tag. Vi gick hem och fixade middag och när släktingarna varit och köpt sitt lördagsgodis kom de förbi och vi umgicks tills det var dags att runda av.

Det blev en behaglig och trevlig dag utan måsten

Kalmar Slott

27 juli

Ännu en fin sommardag

Frukost hos oss idag också, min käre bror har inte fått någon elanslutning ännu, därför är det praktiskt att vi kokar ägg och kaffevatten. Efter frukost passade jag på att tvätta en omgång ljus fintvätt som jag hängde på baksidan av husvagnen och inne i förtältet. De andra flyttade min käre brors husvagn till en ny plats med el.

Medan den nya platsen boades in så åkte min käre make och jag till Kalmar slott där vi gick en guidad visning av stora delar av slottet bl.a. sovrum med lönngångar, frillans rum, matsalar, arbetsrum, kök och fängelsehålor. Det var mycket intressant. Vi stötte även på några släktingar som deltog i barnaktiviteter på borggården.

Innan vi återvände till campingen så köpte vi två skruvar som behövs för att flytta min sänglampa som sitter lite väl högt upp för att jag lätt ska kunna släcka den när jag ligger. Min käre brors mellandotter med familj kom till campingen och vi åt kvällsmat tillsammans innan de åkte hem på bröllop.

De två barnbarnen stannar kvar hos sin mormor och morfar över helgen. Det känns bra för oss att få umgås lite extra med barnen som vi inte träffar särskilt ofta annars. När det var dags för de korta att runda av för kvällen så skildes vi åt.

Tvätten var inte riktigt torr (dåligt torkväder idag) så vi fick ta in den och hänga upp på linor över sängarna. Sedan tog vi en liten promenad fram till restaurangen och lyssnade på en trubadur och drack en läsk (faktiskt). Klockan 22.00 började OS invigningen som vi tittade på några timmar innan vi kände att nu var det dags att sova.

Så här kan en enkel måltid se ut i husvagnen

Lata dagar i solen

26 juli
Varm och solig sommardag

Våra nya grannar kom på frukost i vårt förtält, ja dom hade faktiskt med sig varsin frukostbricka själva. Efter en lång sittning skildes vi åt. Dom skulle träffa sin dotter med familj och vi skulle slappa på stranden.

Vi packade vår dramaten med badlakan och fika och tog en (lång) promenad till en udde som vi blev tipsade om, men tyvärr var den udden ganska igenvuxen, så vi gick tillbaka igen (lika långt) och valde vår vanliga lilla badö där det var trångt om saligheten. Men vi klämde ner oss mellan några andra soldyrkare och njöt av sommaren. Det blev några fikapauser och några sudoku innan jag blev angripen av två fästingar. Jag fattade vinken och tog med mig min käre make hem till vårt fästingfria förtält.

Solen hade värmt upp husvagnen till en ganska hög temperatur så vi öppnade alla fönster och det blev korsdrag och lite svalare inomhus.  Jag gjorde en potatissallad till kvällens grillning hos min kära bror. Sedan njöt vi i skuggan av den härliga sommar som äntligen kommit.

Till kvällens grillning hos våra grannar kom även brorsmellandottern med sin familj som just anlänt till Kalmar med sin segelbåt.  Det blev så klart en mycket lyckad kväll. Tack till alla inblandade.

Kalmar - Öland

25 juli
Sol och sommar

Jag började dagen med att leka kontor, det var dags att betala alla fakturor, som min kära syster har mejlat till mig den senaste tiden. Det blev några kronor över så vi kan fortsätta vår resa ett tag till. Tur att jag har sån bra hjälp av min kära lillY som scannrar in vår post och mejlar.

När kontorsarbetet var klart åt vi lite lunch och sedan iväg på rekognoseringresa till Öland. Tillsammans med min kära syster och svåger planerar vi att åka till Öland nästa vecka, därför kollar vi några campingplatser på södra halvan.

Först kollade vi en som låg på västra sidan några mil söder om Färjestaden som verkade OK och sedan en som låg på östra sidan ytterligare längre söderut som också verkade bra med sandstrand och liten butik, men den låg nog lite väl långt bort från "pulsen".

Den sista campingen vi kollade låg alldeles norr om bron och var helt fullbelagd för närvarande. Det kändes direkt att det inte var något för oss. Det gick inte heller att boka plats utan man skulle ringa dan innan och ställa sig i kö, vilket inte kändes så säkert när vi dessutom var två ekipage. Jag får nog kolla lite på sybern också.

När vi återvänt till campingen fick vi kärt besök och nya grannar några dagar, nämligen min kära storebror med fru. De ska assistera sin mellandotter med familj, som kommer med sin segelbåt. Det verkar bli rena släktmötet här...

En trevlig kväll med nya grannarna, kaffe, tårta och lite annat avslutade den fina dagen

Sommar i Kalmar

Sol
24 juli
Ännu en riktigt fin sommardag, dom har varit lätträknade hittills.

Jag hängde på låset till campingens tvättstuga på morgonen och fick en omgång sängkläder tvättade. Det var fint torkväder, så det torkade under tiden vi bara satt och slappade i våra solstolar.

Vi åkte en runda och jag köpte äntligen nya Teva-sandaler. De gamla har varit min favorit i många år men har nog gjort sitt med tanke på den numera så tunna sulan, de har gått många mil.  Landade sedan på IKEA där vi åt lunch. En sväng till biltvätten också innan vi återvände till campingen.

Nu hade det kommit nya ekipage runt vår husvagn och det kändes ganska trångt och man hade inte tänkt på säkerhetsavståndet! Men vi gillade läget och packade ner lite ätbart och gick till vår strand-ö där vi njöt av kvällssolen tillsammans med en del badsugna.

Kalmar

23 juli

Sol och varmt, en riktig sommardag

Lämnade den tråkiga campingen i Kosta med ostädade toaletter utan toapapper, men en bra tvättstuga. Vi ringde en camping i Kalmar som skulle kunna klämma in oss någonstans.

Det var inte så långt att åka idag så vi var snart framme på Stensö camping där vi riggade vårt läger och bokade in oss ordentligt, tänker stanna här till söndag allra minst.

Nu känner jag för att inte uppleva så mycket, som vi gjort den sista tiden, jag vill ha "tråkigt" ett tag. När vi fått i oss lite lunch tog vi bilen och åkte till centrum där vi fikade.

Min käre make köpte en bilhållare till sin iPhone, han har skaffat en navigator-app som han gillar. Appen heter Wase och rekommenderas, den är både bra och kul. Du kan själv vara med och rapportera händelser och få poäng, och den är gratis. Våra användarnamn är VolvoLena och Bocal.

Stadskärnan verkade trevlig med många gamla trähus, kanske vi flyttar hit :)

En annan dag ska vi kolla på Kalmar slott.

På kvällen tog vi en promenad runt campingen som ligger på en ö, så vi har havet runt om. Vi stannade till vid badet, där några låg i och badade, burrr. En härlig sommarkväll vid havet med utsikt mot Öland.

Våra skuggor syns i förgrunden och Öland i horisonten

Glasbruksresa

22 juli

Solig dag

Vaknade till en härligt strålande soldag. Passade på att låna tvättmaskin på campingen för att tvätta en maskin smutsiga kläder för att sedan hänga den rena tvätten på tvättlinor utanför husvagnen. Vi har mer som behöver tvättas, men man ska inte förta sig, dessutom tog maskinen så lång tid på sig och vi ville ju ut i glasriket och kolla hyttorna.

Vi började med att återvända till glasområdet i Kosta, där vi besökte glasblåsarna som tillverkade ett stort fat och en färgrik vas medan vi såg på och en guide berättade under tiden vad och varför dom gjorde vissa moment. Mycket intressant. Sedan gick vi runt i området och kollade en utställningshall med konstglas och ett hembygdsmuseum om Kosta.

Här är ämnet till ett stort fat

Början till den vackra vasen

Nu ska vasen bara kylas ner

Innan vi fortsatte till nästa glasbruk åt vi varsin glass och kollade på alla turister som rusade runt och handlade fyndglas. Därefter åkte vi några kilometer till Sea glasbruk som också ligger i Kosta, har inte hört om det tidigare, men det finns faktiskt sånt som jag inte vet. Där var ingen hytta igång men vi tittade på deras fina glas och fick med oss en liten ljuslykta till husvagnen.

Sedan åkte vi vidare på småvägar söderut till Transjö hytta där enbart konstglas visades i en lokal.

Nästa anhalt var Boda som hade en öppen hytta där vi såg serietillverkning av skålar som blåstes i en träform. Där fanns också ett stort glasmuseum med glas från förr till nu och även en hel del konstverk. Det har till och med tillverkats takpannor i glas! Mycket intressant även det.

Sista stoppet gjorde vi i Orrefors, där var hyttan stängd men den stora butiken var öppen. Vi kollade runt men kände samtidigt att nu var vi mätta på glas så vi återvände till Kosta där vi köpte bl.a. lök till middagen som blev en väldigt god pyttipanna av rester från gårdagen.

På de flesta ställen vi stannat så fanns försäljning av glas så klart, men även en massa annat så som hantverk, hemslöjd, glass och våfflor. I Kosta finns ett helt köpcenter med outlet och i Boda finns designhouse, i Orrefors fanns en del butiker också men de var stängda för dagen när vi kom. Men tyvärr blev ingen fet på oss, som bara köpte en ljuslykta, varsin glass och en lök.

Glasrike

21 juli
Sol, regn, sol

Efter att proffsigt ha packat ihop förtältet åkte vi vidare norrut mot glasriket i Småland i stålande sol. En camping i Emmaboda var vårt mål. När klockan var 13 började det att stänka för att senare övergå i regn. Regnet blev inte så långvarigt. När vi anlände till campingen i Emmaboda så kändes det inte bra, vi körde inte in utan gjorde en u-sväng. Jag vet inte vad det var för fel men vi ville inte åka in där.

Vi körde fram till en parkering och kollade igenom våra campingkartor. Vi har två olika kartor, en som visar de som är organiserade i SCR och en karta över fria campingar som ibland är billigare. Vi hittade en annan camping i Kosta som vi ringde och där fanns lediga platser. När vi kom fram dit fick vi välja plats och det blev tomt nr 44. Förtältet får vila några dagar, för vi åker nog vidare mot kusten snart.

När vi riggat allt såsom stödben, el och *gråvattenlungan, åt vi en sen lunch och sedan åkte vi och kollade "centrum" som inte var så stort, däremot fanns en gigantisk outlet med bl.a. kläder, skor, böcker och inredning. Två stora glasbutiker med andra sortering, Orrefors och KostaBoda fanns naturligtvis även på området. Klockan var ganska mycket så vi köpte bara en tidning och återvände till campingen och lovade oss att vi ska återvända nästa dag och kolla området som innehåller mycket mer bl.a. glasblåsning.

Idag bedömde vi att vädret var bättre lämpat för grillning, vilket var en felaktig bedömning när min käre make satt med paraply och grillade vår kött.

*gråvattenlunga är en gummipåse som ansluts till diskho- och tvättställsavlopp.

Östersjöfestivalen Karlshamn

20 juli
Sol, regn

Vaknade till en solig dag och tänkte att nu har vädret stabiliserat sig.

Dagen utflykt var Östersjöfestivalen i Karlshamn c:a två mil härifrån. Vi åkte dit på förmiddagen och blev anvisade en parkering relativt centralt. Idrottsföreningarna i området skötte parkeringarna för festivalbesökarna och tjänade säkert en hacka (välförtjänt), på alla som tog bilen dit.

Hela centrala staden var en festival med en massa musik och uppträdande, knallar och lokala försäljare. På det stora torget fanns en stor scen där dom sände ett radioprogram med några "kändisar" och dessutom fanns massor av olika matställen samlade där. Man kunde få bl.a. langos, våfflor, varma bananer, hamburgare, sill, korv, kebab, ja i stort sett vad som helst. Gissa vad vi åt - jo som vanligt blev det stekt sill med mos och lingon, mmmm gott.

På andra ställen i stan fann mindre scener med olika typer av musik, vi stannade till och lyssnade på några mässingsorkestrar. Men där fanns även pop, dansmusik och annat folkligt. Några av knallarna kände vi igen från Kivik.

I hamnen fanns tivoli och uppvisning av gamla båtar. I en park fann s.k. smaktält där man fick smakprov och kunde köpa bl.a. bröd, kött, korv, dricka, grönsaker från Sverige och övriga länder runt Östersjön. Senare var det ett karnevalståg som gick genom stan, men då var vi hemma igen.

Solglädjen var inte så långvarig, halv två började skurarna för att fortsätta till fram på kvällen. Som tur är vi inte gjorda av socker.

Vi hade bestämt oss för att ha grillkväll men vädret med regn och blåst fick oss att ändra menyn till något mer innevänligt.

Slapp dag i husvagnen

19 juli

Regn i stort sett hela dagen.

Det blev en lugn och skön dag i husvagnen idag. Vi läste, lyssnade på radion och löste korsord. Det var lite rörelse på campingen idag, en del som åkte härifrån och en hel del nya gäster.

Alltid intressant att se hur folk beter sig. Först letar dom efter en bra plats och sedan ska husvagnen/husbilen ställas på plats i våg. Den får alltså inte luta det minsta. Sedan ska markisen upp och möblerna tas fram. Till sist så tänds grillen och ölen töms.

Det var riktigt härligt att inte göra någonting idag.

PS Efter att besökt ett stort antal offentliga toaletter under sommaren (även tidigare) undrar jag varför vi slänger den lilla biten på golvet, som vi alltid får först när vi tar toapapper? Har dock bara besökt toaletter som damer har tillgång till, men en mig närstående man intygar att det ser likadant ut på herrarnas. Kan någon svara på varför den lilla biten måste hamna på golvet? /DS

Ronneby och Karlskrona

18 juli
Sol, blåsigt, någon regnskur

Började dagen som vanligt med frukost, vi tog det lugnt på förmiddagen, kollade lite om det fanns några evenemang och sevärdheter i omgivningarna. Det är otroligt så mycket broschyrer det finns, vi har under resan plockat åt oss kartor både över landskapen och tätorter, evenemangskalendrar och en massa broschyrer med sevärdheter, gårdsförsäljning, matställen, utflykter och ja allt som finns att se och göra på orten.

Just nu har vi en diger hög på bordet att kolla igenom för att inte missa något :)

För att vara säkra på att verkligen har allt, så åkte vi till turistbyrån i Bräkne-Hoby, som är den närmaste tätorten, och plockade till oss några broschyrer ytterligare.

I närheten besökte vi Linslöjden där vi köpte en liten duk till husvagnen.

Vi fortsatte sedan till Ronneby där vi besökte Brunnsparken och gick en runda, där vi särskilt njöt av Doftträdgården och beundrade den Japanska trädgården. Vägarna genom parken var flera med olika längd, det var bara att välja, eller ta alla. Här har man druckit brunn sedan början av 1700-talet.

En av de vacka dammarna i parken

I Doftträdgården finner du 700 växter från 50 olika arter, bl.a flera av våra vanliga trädgårdsväxter, som daglilja, schersmin och bondsyrén. Men också mer ovanliga, t ex den vilda vänderoten eller den anisdoftande spanska körveln.

Doftträdgården med sina pelare där växter klättrar, stubben i förgrunden inhyser massor av insekter

Den japanska trädgården gjorde ett rogivande intryck och inbjöd till en stunds vila och meditation.

Vi fortsatte promenaden genom bokskogen ner till parken igen och den fina miljön med små dammar, en hel del växter och träd vi aldrig sett tidigare, även såna vi sett tidigare.  Ett besök som vi verkligen rekommenderar om du är i närheten. Besöket avslutades med att fika i det gamla sjukhuset, numera café och restaurang. Vi delade på en kanelbulle storlek lovikavante och en chokladboll storlek biljardboll! Det räckte så bra med en halv av varje.

Dagens utflykt gick vidare till Karlskrona och Marinmuseet. Museet ligger på ön Stumhomen där man inte fick ställa bilen, så vi parkerade på en tvärgata och gick över bron till ön som tidigare har varit militär men är numera en stadsdel. Historien hängde över oss besökare i stadsdelen, med de gamla blankslitna kullerstenarna och de gamla byggnaderna som bl.a. fängelset och bagarstuga. Museet var intressant för oss som är sjöintresserade och innehöll allt från gamla ritningar på fartyg, båtmodeller från förr och fram till modern tid. Framför allt det mesta som har med (tänkta) strider till sjöss. Det tog nog två timmar för oss att bara skumma av (dom stängde 18.00), så det blir nog ett besök till vid annat tillfälle.

Nu var det dags att återvända till husvagnen och fixa sen middag. En liten promenad till strandrestaurangen för att lyssna på Irländsk musik live rundade av en upplevelserik dag.

Mot Blekinge

17 juli

Regnskurar, sol, kraftig vind

Det regnade till och från på morgonen vilket inte passade så bra eftersom vi skulle packa ihop lägret. Förtältet ska helst vara torrt när det packas ihop för att hålla sig fräscht längre. Nu var ju vinden kraftig så det torkade nästan mellan skurarna. Ett annat problem som vi inte råkat ut för tidigare eller tänkte på innan var att både tält och mattan tog vind direkt när de inte var fastsatta. Tältets förankringar måste tas ner i en viss ordning för att det inte skulle flyga iväg när tältpinnarna lossades.

Vi lyckades ganska bra med nermonteringen, men att vika ihop tältet var omöjligt i den kraftiga blåsten, så vi drog ihop tyget så gott det gick och bubbade in det i bagaget på bilen. Annars viker vi det väldigt fint och på ett visst sätt för att det inte ska bli så skrynkligt och inte ta så stor plats. Det måste ha sett ganska desperat ut för omgivningen, ha, ha.

Nu lämnade vi Skåne och förflyttade oss c:a 13 mil till en camping som heter Järnavik och ligger vid havet i Bräkne-Hoby i Blekinge, Sveriges trädgård. Vi stannade på en rastplats utmed vägen och åt lite lunch innan vi kom fram i tvåtiden. Min käre make propsade även på ett stopp vid en husbilsförsäljning där vi gick runt och kollade, varför vet inte jag...

På campingen, som såg fin ut, fick vi välja plats själva. Vi tog en promenad runt på området för att inte missa den finaste platsen. Vi valde en öppen plats i solen inte så långt från servicehusen. Idag hade vi problem att sätta upp lägret pga den kraftiga blåsten. Till slut var i alla fall förtältet och matta på plats med hjälp av några extra förankringar. Blåsten busade med oss hela tiden.

Nu var vi tvungna att fylla på kylskåp och skafferi som var tomma igen  Man kan nästa tro att det bor någon tonåring här som äter upp det vi har i skåpen. Dags att åka ner till centrum och handla två kassar med mat så vi skulle klara oss några dagar. När vi kom tillbaka fick vi varsin välförtjänt "vevsup" sedan vi plockat in varorna i skåpen, därefter blev det middag. Vi satt och njöt i solen och läste broschyrer om Blekinge, och avslutade kvällen vid TVn.

Kiviks marknad

16 juli
Sol, blåsigt, några regnskurar

Det blåste som tusan när vi vaknade.
Vi förankrade förtältet extra på förmiddagen så det inte skulle slita sig.

Innan lunch kollade vi vår campingförteckning där vi hittade ett ställe som vi bokade några nätter från och med imorgon.

Med bekväma skor, paraply och ryggsäck åkte vi mot den berömda marknaden i Kivik. Efter att ha parkerat bilen gick vi in bland stånden där det salufördes bl.a  Skor, smycken, T-shirts, korv, leksaker, kepsar, strumpor och en massa fiffiga saker.

Massor av plasttoffor, även äkta

Roliga mössor, kanske att kopiera till vintern

Marknaden var gigantisk och vi gick där i över fyra timmar. Det blev en del småinköp, lite att äta och en föreställning i ett tält, nej det var inte något ekivokt utan en komedi om fantomen på operan. Vi blev bjudna på fika av Gudrun Schyman som hade ett tält där hon pratade om Fi.

Här får man se fantomen delvis utan kläder efter ett attentat.

Streptease, spådamer och svärdslukare såg vi inget av, kan bero på att det inte förekommer längre.

Det var ett stort tivoli på området också, där vi nöjde oss med att gå runt och beundra alla modiga personer som nyttjade attraktionerna. Denna marknad har funnits i 100 år, alltså inte i ett kör utan återkommande några dagar varje år.

Väl hemma med trötta fötter och tom plånbok blev det lite häng vid TVn

Österlen

15 juli
Sol, kraftig vind och lite regn

Efter frukost, disk och dusch så åkte vi en runda i Österlen. Turen gick via Ystad och första anhalt blev Kåseberga och Ales stenar. Det var många som tänkte lika idag, parkeringen i hamnen var full men vi fick plats en bit därifrån, och tog en (lång) promenad genom byn och uppför en höjd och över ett gärde fram till de berömda stenarna som har en båtformation och enligt en del forskare kan visa tiden medan andra forskare är skeptiska till det. Hur som helst är det en fantastisk skapelse. Vi gick runt där en stund bland turister från världens alla hörn, nåja vi hörde i alla fall många olika språk när vi gick där.

Från stenarna gick vi ner mot hamnen och då menar jag verkligen ner (de fanns ju som jag tidigare skrev på en höjd). Nere i hamnen fanns ett antal fiskaffärer med allsköns godsaker från havet. Man kunde även handla färdiga rätter att äta direkt, där inne eller utomhus på enkla möbler. Vi tog vår favorit - sill med mos och lingon som vi åt med en fantastisk utsikt över havet som verkade ändlöst. Trots den fina utsikten saknar vi vår skärgård med alla öar.... Hur seglar man här? Rakt ut och sedan hem igen?

På vägen tillbaka till bilen passerade vi några småbutiker med bl.a. keramik som är stort här på Österlen.

Mätta och belåtna åkte vi vidare mot Glimmingehus som vi hört om men aldrig sett. Kartläsaren hade vissa problem med navigatorn, kartan och alla småvägar, vi fick ofrivilligt se mer än det var tänkt på vägen dit, t.o.m. en dynghög på en ladugårdsbacke!

Glimmingehus var en mäktig syn. Det är en medeltidsborg med vallgrav runt den 25 meter höga byggnaden med borggård där många aktiviteter pågår både för barn och vuxna.

Brantevik blev nästa stopp där vi gick en liten promenad ner till hamnen och en liten titt i en fin antikaffär. Det började regna så vi rusade till bilen för att inte bli blöta och körde vidare till Simrishamn, vi stannade inte där men körde sakta genom hamnområdet och insöp atmosfären även här.

Imorgon ska vi gå på Kiviks marknad och eftersom vi var nära Kivik tog vi en tur dit för att se var dom håller till så vi hittar lätt.

På vägen hem stannade vi vid en butik och köpte varsin bakelse som vi festade på med kaffe och avec när vi kom till husvagnen, för att fira min mor på hennes födelsedag.

Höör lekparken

14 juli
Sol/regn/åska

Hämtade de två yngsta barnbarnen i Åhus så de ska slippa vara i det förväntade regnet nu när de har fått lämna tillbaka hyrstugan. Ett av barnen somnade i bilen en stund. Det tog c:a en tim att åka mellan orterna.

När vi kom till campingen så blev det lekplatsen som gällde. Där fanns en massa spännande redskap att pröva. Det blev även några bad i den närliggade sjön Ringsjön. Den äldsta av de små var som en fisk i vattnet.

Under regnet och åskan satt vi i husvagnen och lekte med bilar, ritade och kollade film. Vi hade verkligen en fin dag med barnen, när vi pratade och skrattade mycket.

Den övriga familjen kom i halv niotiden då även handbollskillen tog ett dopp i sjön tillsammans med sin syster. Vi fikade tillsammans innan de åkte vidare till en annan släkting för några dagar.

Vi bestämde oss att stanna här i några dagar till så vi hinner se mer av Skåne. Den senare delen tillbringade vi medialöst pga den ihärdiga åskan.  Åja, tidningen kunde vi allt lusläsa innan det var dags att släcka för kvällen.

Handboll i Åhus

13 juni

Kraftig blåst som började redan igår kväll, vi var oroliga för att förtältet skulle blåsa sönder, men det stod kvar och var helt på morgonen.

Vi packade matsäck (rätt saker idag) och åkte iväg till Beachhandbollen i Åhus, där vi träffade min kära dotter med familj.

Dom bodde i en fin stuga nära stranden och äldsta sonen var med och spelade handboll. Det är ett annat sätt att spela i sand mot i en inomhushall. Dom är bara tre utespelare, barfota, kan ju inte studsa bollen och har mindre plan. Några andra regler gäller också. Matcherna är tio minuter långa och dom spelar fem till sex stycken per dag.

Det var en dag med mest sol, men lite svalt i skuggan så jackor och tröjor åkte av och på i ett kör. Ett annat barbarn badade i havet och vi andra såg på utan avund. Vi stannade hela dagen och hejade på laget som vann flera matcher.

Sedan hem till husvagnen i Höör.

Smygehuk - Falsterbo

12 juli
Regn, sol och blåsigt

Skitväder denna dag också, regnat sedan igår kväll, någon timmes uppehåll för att ösa ner igen fram till lunchdags.

Det blev en sen lunch idag, ingen brådska att gå upp när det är skitväder. Vi kollade var det skulle bli bra väder idag och bestämde oss för att åka söderut, faktisk så lång söderut det går att åka i Sverige. Vi åkte genom ett väldigt vackert landskap (trots regn) med böljande åkrar i olika färgen, ja jag älskar verkligen öppna landskap.

Det blev på småvägar vi tog oss ner till Smygehuk, som är Sveriges sydligaste plats. Det hade slutat regna och solen var vänlig att visa sig. Lunchkorgen var med så vi tog en promenad ner till stranden och njöt av utsikten över havet.

Min nya lila jacka var bra att ha i blåsten.

Vi packade upp matsäcken och blev väldigt överraskade och fick en ny typ av matsäck - det blev tunnbröd med hallonsylt, imorgon får vi pannkaka med skagenröra. Innovativt kallas det!

Resan gick vidare österut genom små byar där det salufördes bl.a. keramik och silversmide. Mysigt att åka nära inpå bebyggelsen. Ystad åkte vi in i och runt lite bland alla gamla hus av en typ som inte är vanlig i våra trakter i alla fall. Trelleborg har vi varit i flera gånger när vi har åkt med färjan till Tyskland, då har vi sovit över i närheten av färjeterminalen. Kul att känna igen sig så lång hemifrån.

Skanör och Falsterbo var vårt nästa delmål, min käre make har inte varit där tidigare.  Vi tog en promenad och genade i utkanten av en golfbana ner mot sanddynorna och gick ner till strandkanten men kände ingen längtan att bada. En varmare dag skulle det nog vara härligt att sitta på stranden och njuta.

Efter besöket i sommarparadiset skjutsade min käre make mig till en helt underbart tygaffär i Malmö, där jag gick runt och kände på tyger en tim. och fick med mig en liten påse med fina band. Därefter blev det fika med god kaka som kompensation för lunchfadäsen.

Erfarenheter så här långt

Nu har vi bott på ett antal olika campingplatser och över lag har det varit bra ställen. Det vi i första hand vill ha tillgång till är el, toalett, dusch, diskrum, färskvatten samt att kunna tömma toatanken och sopor. Fascinerande att se hur man gjort olika lösningar på servicegraden.  Ibland nöjer vi oss med en enkel rastplats där det i bästa fall finns en toa. Vi har ju faktiskt alla faciliteter i husvagnen.

På många ställen finns även en enklare butik, tvättmaskiner, allrum med TV, minigolf, grillplatser, färskt frukostbröd och lekplats mm.

Dusch - För det mesta fram till nu så har duschen ingått i dygnsavgiften men på några ställen ska man mata en automat med femkronor och det kan kännas lite osäkert om/när varmvattnet ska ta slut. Det finns även duschar där man laddar ett kort med pengar i förväg. En del duschar har ett litet bås där man kan hänga sin handduk och sina kläder och i en del duschar måste man hänga sina saker utanför i ett omklädningsrum och det känns inte alltid så bekvämt. På ett ställe låg det en gallermatta i det lilla båset och det var toppen att slippa stå direkt på det blöta golvet efter duschen. Jag ska köpa mig en egen liten matta som jag kan använda efter duschen att stå på när jag torkar mig. De flesta toaletter och duschutrymmen har varit relativt fräscha. I Fjällbacka var det skoförbund i servicebyggnaderna och där var det verkligen superfräscht. Men tänk så vacker ett hår kan vara på rätt ställe, men ett enda hårstrå på fel ställe är hur vidrigt som helst, märkligt?

Disk - diskutrymmen har sett olika ut. Det finns alltid varmvatten, men ibland kan man få ta det i en hink från en särskild kran, för det mesta finns disktrasa och diskställ. Propp till diskhon finns ibland. Vi har löst det så att vi diskar i egen balja och tar alltid med både disktrasa och diskborste, det känns fräschare så.

Campingtomten - lite olika här också. Ibland blir man tilldelad en tomt och det är viktigt hur man ställer husvagnen och bilen. På en del ställen får man gå/åka in på området och välja en plats och sedan tillbaka till receptionen och hämta nyckeln till elstolpen. Den här gången har det regnat en hel del och särskilt på nätterna, och då har valet av plats varit viktigare. Vid två tillfällen har vi vaknat med sjötomt och en gång varit tvungna att ta hjälp att komma loss. Annat som man kan tänka på är var solen står, om man vill ha kvällssol eller morgonsol.

Förtält - ja, ja. Det är säkert inte världens bästa förtält vi har köpt men det är bra mycket smidigare är det som hör till husvagnen som väger 100 kg (känns det som). Det här går lätt att sätta upp, det är inte så krångliga pinnar. Några saker skulle säkert ha kunnat förbättra tältet, men ingen frågade ju oss innan det tillverkades. Att lägga en presenning under förtältsmattan var en bra ide, ingen sand eller lera tränger igenom så nu är mattan ren och fin. Det känns ombonat att sitta i förtältet med bord och stolar på plats, en liten duk på bordet och ibland en vas med blommor. Vi har ju haft lite problem när det har blåst kraftigt och marken varit hård så att vi inte fått ner tältpinnarna så bra som det behövdes och när det regnat mycket och det har bildats sjöar på tälttaket, men det har löst sig i alla fall. Vi sätter inte upp förtältet för enstaka nätter, då kör vi naket.

Vädret - det har säkert regnat mer än normalt under den här perioden och det har inte varit så varm som man kunde önska, men det har varit OK när vi har gjort våra utflykter och vi har inte behövt ställa in något besök. Förutom att vi ombestämt oss vad gäller Danmarksbesöken.

Husvagnen - vårt kära hem har fungerat bra. Vi känner att vi har den plats som behövs. Vi har ett bra sovrum med sköna sängar och utrymme för våra kläder. Matsal/vardagsrum funkar bra både att inta våra inomhusmåltider vid och att hänga på kvällarna. Köket har en storlek som passar oss och med de skåp som behövs. Toan duger bra men skulle ha kunnat vara någon dm längre. Nej förresten då hade något annat blivit mindre, det är nog bra som det är. Värmen fungerar bra så vi slipper frysa om det är svalt ute, men  den behövs ju inte alltid under sommaren. Vi har Led-lampor överallt som inte drar så mycket ström och TVn drar inte heller så mycket. Vi klarar oss bra utan campingström några nätter. Vi har jobbat med ett läckage vid framrutan en del, nu har vi satt en bit silvertejp där vi misstänker läckan är. Vi får se vid nästa regnväder om vi lyckats. Om det stämmer så får vi åtgärda det när vi kommer hem, annars får vi leta vidare.

Rastplatser - har inte besökt så många ännu, men vi brukar stanna till för att använda toan eller äta egen lunch. Någon gång har vi stannat över natten också. De flesta är städade och relativt bra, men det är ju vi besökare som skitar ner, en del mer än andra tyvärr.

Navigatorn/kartan - hmmm, ibland litar vi inte riktigt på vår navigator och kör en annan väg vilket inte alltid är så klokt och ibland litar vi på navigatorn och det är inte heller alltid så klokt. Det handlar om hur man har ställt in parametrarna i navgatorn. Om man har inställningen bästa väg, kan den visa en stor omväg och om man har inställningen närmaste väg kan vi hamna på en smal grusvägen. Dessutom har vi inte uppdaterat kartmaterialet på några år vilket kan visa sig när man kör på nya vägar där navigatorn tycker att vi ska göra en u-sväng trots att vi åker på en fin motorväg! Slutsats - använd navigatorn med förnuft, det är ofta superbra, men se alltid till att du vet var du är och var du ska med vanliga kartor. Vi har dessutom haft väldig nytta av kartan i min iPad i tätområden. Men kör du fel får du ju se så mycket mer...

Höör

11 juli

Sol/mulet och mycket regn

Sjötom vid Ullared.

Efter inköpen i Ullared var vi tvungna att omfördela vår packningen innan fortsatt färd.

Resan fortsatte nu ner mot Skåne och Höör där vi förbokat en plats fram till söndag. Vi såg hur landskapet förändrades från skog till ett öppet landskap som jag älskar, förutom Hallandsåsen är det relativt platt åtminstone på den västra halvan.

Vi har tidigare pratat om att åka över till Köpenhamn och/eller Bornholm med båt/tåg/buss, men när vädret är som det är (mest regn) så har vi obestämt oss och stannar i landet. Danmark finns kvar till nästa turné.

Det regnade rikligt under stora delar av färden och ibland så kraftigt att det var besvärligt med sikten.

Vi stannade innan vi anlände till campingen Jägersbo och inhandlade en del livsmedel, det var nästan tomt i skåpen. Vi har ätit på lokal en del den sista tiden och inte fyllt på i skafferiet sedan ett bra tag. Men nu så finns inte plats för undanflykter.

Det var inte svårt att hitta campingen förutom att kartan och verkligheten inte stämde med varandra. Både navigatorn och kartan anvisade en väg som numera inte gick att köra, men en liten U-sväng så hittade vi fram.

På den här campingen fick man ställa sig var man ville så länge man tänkte på säkerhetsavståndet på 4 meter. Vi valde en fin plats med sjöutsikt, det är vi ju vana vid efter alla sjötomter vi haft :)

Precis när vi hakat fast förtältet på husvagnen och satt i några stag kom en skur, vi sökte skydd i det halvresta tältet ett tag till regnet avtog och sedan gjorde det klart. Så idag blev det ingen bästatid på resningen.

När det var klart fick vi njuta av lite jordgubbar och solen tittade fram igen. Duken jag köpte på Skroten passade perfekt på det fina campingbordet.

En liten biltur till centrum gjorde vi sedan, vilket var snart gjort. Vi införskaffade dock en liten "kandelaber" för två ljus så vi kan ha det lite stämningsfullt när vi sitter i skymningen. Jag såg nämligen på Ullareds grusplanen med avund genom fönstret på en husvagn som hade en femarmad kandelaber tänd på kvällen.

Ullared i regn

10 juni

Regn, regn, dagsregn

Här har det regnat hela natten och ibland hinkvis. Hur mycket regn finns det?
Vi tog det lugnt på morgonen och förstod att idag pga vädret kommer det mycket folk till varuhuset och risk för köbildning förekommer.

Klockan var nog efter 10 innan vi anlände för att angripa hyllor och ställningar igen på GKs. Liksom igår gick vi inte tillsammans. Jag plockade åt mig en hög med jeans som jag tänkte prova senare, några jackor som jag ville ha smakråd till och lite andra smågrejor som var svårt att undvara. Min käre make dök upp och kunde bistå med råd och vakta vagnen när jag provade byxor. Som jag gjort de senaste gångerna så köpte jag även badlakan.

Våra farhågor besannades och mängden köpsugna individer ökade stadigt hela tiden och när vi tyckte det var dags att få i oss mat, hade väldigt många tänk samma tanke och kön till restaurangen var väldigt lång, för lång för oss. Vi bestämde oss att vi handlat klart och ställde oss snällt i kassakön som inte var alltför lång (har stått i kön i över en timme vid ett annat tillfälle). De ropade ut i högtalaren att restaurangkön var stäng för närvarande, vilket var bra att dom meddelade så slapp fler gå dit i onödan.

Min käre make gick med våra kassar till bilen medan jag gick in till Sko-Bo och köpte ett par nya rosa "pisstofflor" och ett par små barnstövlar.

Vi gjorde ett nytt försök att få i oss lite mat och ställde oss i Rasta-kön utanför varuhuset men efter ett tag orkade vi inte köa längre så vi gick ur kön och köpte varsin lyxräkmacka på kaféet intill där ingen kö fanns.

När vi ätit mackan återvände vi till husvagnen och inventerade dagens fynd.  Jag har aldrig tidigare köpt rosa skor eller lila jacka, men någon gång ska vara den första och jag var nöjd med mina fynd.

Det visade sig att vi hade sjötomt igen! Regnet fortsatte hela kvällen.

Jag sydde några förvaringspåsar till våra olika kablar som ligger och trasslar till sig i vårt "mediaskåp". Kablarna och fjärrkontrollen till TVn fick en blå påse och hemtelefon med kablar och bordställ fick en röd påse. Någon annan kväll ska jag sy påsar till alla laddkablar bl.a. kamerans och till mobiltelefonerna. Ordning och reda!

Det här var vår tredje natt utan landström så vi chansade med att titta på TV några timmar som kunde vara på bekostnad av värmepannans el, men man måste ju testa för att få veta elens kapacitet. Det funkade bra och elen räckte, så nu vet vi det.

Det var mellan 50 och 60 ekipage, mest husbilar som stod på samma grusplanen som vi unde natten.

Skroten och Ullared

9 juli
Sol/moln

Först åkte vi till Kinna och Skroten som är en stor tygaffär med massor av tyger i alla sorter. Jag gick nog omkring och kände på tyger en timme innan jag bestämde mig för några småbuntar.

När det var avklarat åkte vi vidare till Ullared. Husvagnen ställde vi upp på Ullareds egen ställplats och tog bilen fram till varuhuset, slet åt oss en vagn, gick in och började fylla vagnen med plastpåsar och bakplåtspapper. Nej ja' ba' skoja. Jo plastpåsar blev det för vi hade slut i husvagnen. ...och lite andra saker förstås.

Vi gick inte tillsammans men träffades för eftermiddagsfika och för att äta middag innan vi betalade för varorna och gick ut för att leta efter bilen och då menar jag verkligen leta. Bilen stod inte där vi trodde och det blev lite svettigt innan vi till slut hittade den. Nästa gång får vi vara mer uppmärksamma när vi lämnar den så vi lätt hittar tillbaka.

Kvällen tillbringades i husvagnen med korsord och radio.

Borås

8 juni
Mulet/sol

Nu har vi gjort Göteborg, ja det vi hade tänkt oss och det var ju Liseberg och där har vi varit nu. Hörde på radion idag att Pariserhjulet hade stoppats i går kväll pga tekniskt fel och passagerarna fick sitta i korgarna över 20 min innan felet åtgärdades.  Men som ni vet så utsätter vi oss inte för sådana farligheter.

Campingen lämnades efter sedvanlig dusch och diskning, men vi åkte inte så långt. Jag ska besöka en tygaffär, som heter Skroten och ligger i Kinna, imorgon.

I närheten av Kinna skulle det finnas en mycket fin rastplats som t.o.m fått pris. Vi tänkte vänta in måndagen på den rastplatsen, men den fanns inte, vi kunde inte hitta den trots att vi åkte både fram och tillbaka på den sträckan - borta! Frågade på en mack i närheten men dom visste inget om rastplatsen.

En annan rastplats där man kan sova över på fanns närmare Borås, så vi åkte dit och ställde ekipaget. Vi fixade lunch där och gick sedan en liten bit till rastplatsen på andra sidan vägen där en taverna låg och tog en eftermiddagsfika. Middagen åt vi i solen på en rastplatsmöbel utanför husvagnen.

Vi löste korsord, kollade kartor och tittade lite på TV innan vi gick till kojs med trafikljuden utanför på väg 41.

Göteborg - Liseberg

7 juli
Mulet och varmt

Tyvärr har det regnat in trots den fina markisen, en ny teori är att läckan sitter i listen där markisen monteras. Det får nog bli silvertejp i alla fall, inte snyggt men vi kan se om det upphör att läcka och då vet vi var det ska lagas. Lite skämmigt att åka omkring med silvertejplagad husvagn, men vafan.

Det var ett billarm som startades i närheten av vår husvagn vid niotiden i morse, jag tänkte – stackare som satt igång sitt larm, vad han/hon ska skämmas! Jag tittade ut genom fönstret och såg att det var vår bil som blinkade och tutade och intill stod en förvånad kär make och försökte stänga av larmet, vilket lyckades till slut. Varför larmet satt igång vet ingen : )

Det blev en lugn förmiddag i husvagnen med lite kontorsarbete och korsord. Efter lunch gjorde vi oss i ordning för ett besök på Liseberg. Vi packade ner paraplyn och tog med en ryggsäck där vi kunde lägga all vi skulle vinna i lotterierna. Det blev bilen som tog oss till Liseberg där vi parkerade i ett P-hus för 10 kr/tim, billigt!!

Vi gick in i parken där vi beundrade alla läskiga åkattraktioner såsom karuseller berg och dalbanor, fritt fall, pariserhjul och olika hiskeliga gungor. Vi nöjde oss med att titta på de våghalsiga. Det fanns ett väldigt fint museum om Evert Taube som rekommenderas. Vår middag intogs på restaurang Tyrol.

Några chokladhjul testades av oss, men vi slapp att bära hem stora chokladkartonger.

På stora scenen uppträdde Carl-Einar Häckner tillsammans med tre andra i Carl-Einar Häckners varieté. Underhållningen var både rolig och fascinerande. Det var en kille som trixade med upp till fem rockringar, en tjej som var luftakrobat och en kille som balanserade olika saker.

Carl-Einar Häckner trollar fram spelkort

Här spelar han på en märklig gitarr.

...och här balanserar Richardo en massa glas i olika våningar på en boll som balanseras på en fiolstråke som han har på hakan samtidigt som han spelar med filolen...

Efter showen åkte vi tillbaka till vår husvagn.

Göteborg

6 juli
mulet och senare regn

Vi fick frukost, packade ihop våra saker och lämnade min kära bror och hans lika kära fru. De har tagit väl hand om oss under vistelsen. Det har blivit mat, utflykter och trevlig samvaro. Tack så mycket för det.

Vi styrde kosan till Göteborg för att senare besöka Liseberg. Det regnade en del och stundtals kraftigt. Framme i Göteborg tog vi in på Lisebergs camping Delsjön där vi ställde upp husvagnen och sedan tog vi en liten tupplur medan regnet strilade ner.

När vi vilat klart tog vi bilen in till centrum där vi gick en sväng i Nordstan, vi handlade även lite förnödenheter. Innan vi återvände till campingen blev det en liten måltid på en restaurang så vi slapp laga mat idag (också).

TV-kväll med regn

Skaftö

5 juli
Sol varmt

Ännu en dag med toppenväder
Nu har vi tvättat allt och hängt det sista på tork.

Hua - en fästing på halsen, vad har det tagit åt dom som börjat gilla mig efter alla år. Min käre bror avlägsnade det otäcka krypet från min hals med en pincett.

Efter frukost packade vi ihop matsäck i en kylväska och tog bilen på en tur. Min käre bror kom på att vi ju behövde någon form av markis innan nästa regnväder för att vi ska slippa få in vatten genom läckan. I närheten finns en markisförsäljning och han trodde nog att dom kanske hade någon stuvbit som skulle passa. Den vänliga mannen i butiken sa att tyvärr syr dom inte markiserna där, men om det gick bra med ett begagnat tyg så hade han en kasserad markis som jag skulle kunna få. Markisen var fin och fräsch på ett stycke som gott och väl skulle räcka åt oss. Jag fick markisen som en sommarpresent av honom, tack snälla markismannen.

Värdparet tog oss med ut till Skaftö Vi stannade till vid Gullmarsstrand. Där vi tog en promenad och njöt av utsikt och väder. I strandkanten såg vi mängder av maneter, några krabbor, en sjöstjärna, ostron och en massa musslor och snäckor som var exotisk för oss men vanligt för invånarna här. Bilen tog oss vidare till olika vackra platser med den typiska bebyggelsen vid gamla fiskelägen med smala gränder och husen tätt. De flesta hus är numera endast sommarbostäder och det är troligen ganska så öde på vinterhalvåret. Vår matsäckslunch åt vi på en brygga i Stockevik, och fikat njöt vi av på en brygga vid det som i TV-serien var Saltön men heter Grundsund i verkligheten.

Min kära svägerska och jag gick in i en av sjöbodarna som sålde kläder och där "hittade" jag ett par 3/4 långa jeans som jag köpte.

Efter den fina utflykten och när vi återvänt till bostaden var det hög tid att sy markisen till husvagnen, vi planerade nämligen att fortsätta vår resa nästa dag.

Jag fick låna en symaskin och min käre make åkte till sybehörsaffären och införskaffade lämplig tråd. En kederlist att fästa markisen med på husvagnen var redan inköpt i Strömstad, så nu fanns det jag behövde för att tillverka skyddet. Vi tog mått, klippte och sydde och när vi provade markisen så passade den så bra. Härligt nu är det problemet löst.

Värdparet bjöd på en god grillmiddag på deras uteplats och sedan rundade vi av kvällen i uterummet......

Gullmaren

4 juli
Sol/moln varmt

På förmiddagen tog vi en sväng på stan. Det var många år sedan jag tagit mig tid att flanera i centrum. När vi parkerat bilen gick vi genom parken, där en man höll på att göra ren dammen från diskmedel! Någon/några hade hällt i tre flaskor diskmedel i dammvattnet som med hjälp av fontänen bildat ett gigantiskt skumberg. Roligt för några och jobbigt för andra.

Vi kollade i skyltfönstren och gick in i några affärer för att fördjupa oss i deras sortiment. Jag passade på att gå in på Synsam där jag fick en lös skruv i mina glasögon tilldragen -gratis-, tack för det. Hittade i en tygaffär ett tyg som en liten släkting har önskat plagg av. Resultatet av stadsvandringen blev klart bärbart.

På hemvägen stannade vi och handlade lunchmat på ICA. Vi plockade ihop varsin salladslåda med skiftande innehåll. Sedan hem och bytte kläder till eftermiddagens aktivitet.

Min kära bror och hans fru tog oss med i sin båt ut på havet som här heter Gullmaren. Först åkte vi tvärs över fjorden till Fiskebäckskil där vi stannade vid en brygga och åt vår medhavda lunch.

Sedan styrde min käre bror oss säkert vidare över havet tillbaka till Lysekil för att hitta ett annat bra ställe att stanna och fika vid. Äldsta dottern stog utanför sitt jobb och vinkade så vi åkte in till kanten och språkade lite. En bit längre bort träffade vi det äldsta barnbarnet med kompis som kom ner till kajen och pratade en stund. Nu har vi träffat hela västkustsläkten och det uppskattar vi verkligen.

Eftermiddagsfikat tog vi vid en skyddad brygga i hamnen, hela tiden bevakade på nära håll av en hungrig gråtrut. På väg tillbaka till båtens hamnplats stannade vi till och några av oss gick i land och inhandlade ett gäng färska räkor, en verklig delikatess. Efter att ha knutit fast båten med en dubbelrosett i sin bryggplats åkte vi åter med bil hem till bostaden.

Den underbart sköna sommarkvällen avslutades med en, som vi på ostkusten kallar räkfrossa.

Tack för ännu en toppendag.

Härlig sommardag

3 juli
Ljuvligt väder, sol och varmt

Det har varit tyst och lugnt på min käre brors gata inatt och vi har sovit gott. Efter en riklig frukost i trädgården packades en kaffekorg och vi blev skjutsade av värdparet. Först en tur till Kungshamn med rundtur för att sedan stanna innan bron till Smögen. Vi gick ur bilen och satt och njöt av det vackra vädret och utsikten.

Sedan vidare över bron till Smögen där vi parkerade och gick bland sjöbodar och andra turister. I sjöbodarna finns butiker som säljer i huvudsak märkeskläder, inredning och skor. Utmed hamnen låg diverse båtar från minde styrpulpetbåtar till riktigt stora lyxåk med mestadels ung besättning.

Min käre bror bjöd på lunch (kummel och risotto). Vi gick en sväng till bland sjöbodar och turister innan vi åkte vidare till Sotenkanalen där fikakorgen packades upp på en rastplatsmöbel. Det blev en hel massa broöppningar att kolla på under tiden som vi fikade.

Vi blev skjutsade vidare till Hunnebostrand där vi kollade lite runt. Rundturen avslutades med en promenad bland fina och fantasifulla skulpturer.

När vi kommit tillbaka "hem" så dök yngsta dottern upp med sin familj. Vi fikade tillsammans och språkade några timmar innan det var dags för den lilla att åka hem och sova. Vi övriga tog en macka framför TVn innan det var dags att gå till kojs.

Lysekil

2 juli
Mycket regn och kraftig vind i natt, uppehåll blåsigt.

Packade ihop efter tre nätter i Fjällbacka och sedan åkte vi till min kära bror och hans familj i Lysekil.

Det tog mindre än en timme att komma dit kustvägen. När vi kom fram blev vi bjudna på en mycket god lunch. Husvagnen ställdes upp utanför deras hus på gatan.

Efter lite prat åkte vi till hamnen och hjälpte till att masta på min käre brors mellandotters båt. Det var kul att träffa familjen som ska gå Göta kanal med sin fina segelbåt. Vi fick med oss en kasse musslor hem från en musselodling vid hamnen.  Innan vi lämnade familjen blev det fika i båten.

Min käre bror med fru guidade oss en runda i stan med ett stopp vid gamla lotsutkiken/flottans män där man kan se över hela stan och långt ut till havs. Vi stannade till vid min käre brors yngsta dotters hem för att lämna färska musslor.

När vi återvänt till huset togs musslorna om hand, de blev skrubbade och kokade i en stor kittel, sedan smörstekta med vitlök. Tillsammans med några goda ostar och bröd blev det en fin måltid. Musslorna var stora och gyllengula.

Min käre brors äldsta dotter med sitt yngsta barn kom över en stund för att hälsa på oss långväga gäster.
Det blev en härlig dag tillsammans med min käre bror och delar av hans familj.

Javisst ja, jag fick en del tvätt tvättad också som hänger ute över natten, hoppas vi slipper regn.

Mellandag regn och sol

1 juli
Regn, sol, blåst

En mellandag trodde vi först. Det skulle ju regna hela dagen och vi var förberedda på att roa oss inomhus idag. Men tji fick vi, regnet upphörde i trettontiden : )

Min käre make löste några korsord och jag tillverkade taklucks- och tv-antennslarm! Man vill ju inte åka iväg med takluckan öppen eller TV-antennen uppe, därför har jag tillverkat några larm. Larmen består av virkade remsor med en likaså virkad blomma i ena änden, i den andra änden finns en ögla som fästs i takluckan alternativt TV-antennstången. Vid avresa kollas om blommorna är framme. Är blommorna framme åtgärdas lucka/antenn för färd. Blomman vid takluckan åker fram automatiskt när takluckan öppnas. Blomman till TV-antennen måste tas fram manuellt.

Jag måste erkänna att vi har lite problem med regnet. Det är en diffus läcka någonstans på framrutan på husvagnen och efter varje ordentlig regnskur har vi blöt gardin på styrbord sida alltså höger på land. Det har varit svårt att lokalisera var fukten kommer ifrån. Men idag kom, Sherlock Homes hit och gjorde en ordentlig undersökning och konstaterade att fukten kommer från ovansidan av rutan. Nu är det lättare att åtgärda för oss, vilken tur att han dök upp är på campingen. Tills vi kommer hem igen kan vi sätta för en tygkappa vid denna typ av väderlek, man kan undra varför det heter lek förresten, det är ju inte alltid en lek!

När solen återvände tog vi bilen och körde till Hamburgsund där vi parkerade bilen och gick en runda i hamnen. Min käre make köpte glass åt oss på Turistinformationen där vi i vanlig ordning plockade åt oss någon karta och broschyrer över området.

Som i alla de här senaste turistorterna vi varit i så finns massor av klädesaffärer med märkeskläder och likaså inredningsbutiker samt en och annan "antikaffär" och inte att förglömma en hel del pubar och restauranger. Det gällde även Hamburgsund. Som de flesta andra turister kollade vi lite i affärerna innan vi återvände till campingen.

Så här parkerar posten i Hamburgsund!

Middagen bestod idag av rester från midsommar dvs.  sill, potatis och gravad lax.

På kvällskvisten gick vi runt campingen samt en promenad till något som kallas för ”utsikten” där vi på ett berg såg väldigt långt.

Fotboll avslutade kvällen, Spanien – Italien.