916, 917 Sy, sy, sy

Nu har vi avverkat ytterligare en syhelg i Källby

Min kära syster hämtade mig och vi åkte vidare till Resecentrum där ytteligare en kursdeltagare väntade på skjuts. Vi åkte i strålande solsken mot målet. En sedvanlig paus i Örebro där vi besökte tygaffären, köpte lite tyg och sybehör och åt vår medhavda matsäck utomhus på en rastmöbel. Så åkte vi vidare till vårt andra etappmål som var vandrarhemmet Kollängen där vi checkade in på vårt rum. Skönt att ha det gjort innan kvällen. Vi hittade nyckeln på anvisad plats och bar upp vårt bagage och lade in vår middagsmat i kylskåpet och märkte med vårt rumsnummer. Vi visste att det skulle komma fler gäster till kvällen.

Nu var det bara några kilometer kvar till Pastorsgården i Källby där vi skulle hålla till under helgen.
Lisa var på plats och höll på att packa upp tyger och sybehör, hänga upp sina uppsydda underkläder, ställa iordning våra arbetsplatser och satte på kaffet.

Lisa och Eivor monterar bord

Vi tog varsin plats och började genast kolla vad hon hade för tyger och sybehör som vi skulle vilja ha. Efter ett tag började de övriga deltagarna droppa in. vi blev åtta elever varav det flesta hade vi träffat tidigare.

Några flitiga sömmerskor

Här sitter flera och syr

Först en fika tillsammans sedan började vi klippa, nåla och sy vilket vi höll på med fram till 19-tiden när vi plockade ihop för dagen och åkte till Kollängen där vi bäddade, åt en middag och kollade en film innan vi gick isäng. Det var flera andra som bodde på vandrarhemmet denna gång. Ett gäng småpojkar och några storpoljkar. Vi undrar vad dom skulle göra??

Efter frukost åkte vi tillbaka till sykursen där vi fick till uppgift att sy en ny typ av trosa som Lisa konstruerat och ville testa på oss.

Den nya trosmodellen i olika utförande

Jag sydde en underklänning med trosa i samma lilafärgat tyg.

Lisa bjöd på goda pajer til lunch. Vi sydde hela dagen och gav upp i halvsjutiden när vi var riktigt trötta av all inspiration och surr som blir när många samlas på liten yta (även luften började bli tunn).

Vi åkte hem, åt lite mat och jag låg i sängen före 21 förbi av trötthet. Nu hade vi varsit rum på vandrarhemmet. Inga andra gäster i natt. Efter en natt fylld av sömn åt vi vår frukost och ilade iväg till de andra och våra symaskiner.

Jag köpte några tyger till och ett av tygerna började jag med genast. Det blev en blå tunika i stretchfrotté som jag även ska sy byxor till och använda till "hemmadress" (inte hem-adress utan hemma-dress). Jag sydde mest hela dagen förutom när jag botaniserade bland tygerna igen. Några rullar tummade jag på flera gånger under helgen och några bitar bestämde jag mig för att dom måste få föja med hem till Uppsala och mitt syrum. Vi var alla väldigt kreativa under dagarn och producerade en hel del. Lisa hämtade lunchen så vi kunde äta i lokalen så ingen tid gick till spillo.

Den blir fint att kura i under mörka höstkvällar

När vi packat ihop och tagit farväl av alla skjutsade vi en kursdeltagare (som skulle med oss till Uppsala nästa dag) till hennes stuga, sedan vidare till vårt vandrarhem.

Innan vi åt middag, som var rester från gårdagens lunch, tog vi en långpromenad över markerna runt vandrarhemmet. Det blev drygt en timme som kändes väldigt skön. Kvällen avslutades med en film på datorn och sedan sängen.

Efter frukost och packning av alla nödvändiga saker vi spridit omkring oss i huset så åkte vi och hämtade kursdeltagaren som åkte med oss till Uppsala. Vi stannade i Örebro där vi fikade och tog en runda till i tygaffären, vi kom ut med varsin kasse, sedan raka vägen till Uppsala förutom ett litet tankstopp. Vi lämnade kursdeltagaren på resecentrum där hon skulle bli hämtad av ett barnbarn.

Min kära syster körde mig till porten (nästan) och min käre make mötte upp för att hjälpa till att bära alla tunga kollin.

Ett urval av helgens inköp

Nu ser jag fram emot nästa träff som ev. blir i mitten av april.

912, 913, 914, 91 5 Ensamma igen

Nu har tonårsflickan lämnat oss för att åter bo med sina kära föräldrar och syskon.

En kväll roade vi oss med att äta på MAX och gå på bio där vi såg en komedi som heter bridesmaids, vi skrattade båda och fick även någon tår i ögat. Vi har även köpt tyg och varit till tandläkaren

Håret växer och min nya frissa i Norrtälje hade ingen ledig tid annat än i slutet av oktober, så jag tvingades till annan frisör. Det finns en ny salong i nya Gränby Centrum som fick den stora äran (dom hade en ledig tid) att klippa mitt hår, vilket blev helt OK, kanske inte riktigt som jag tänkt mig, men det duger.

Helgen tillbringade vi på landet. Min käre make tog upp båten (så nu är det nog höst) och vi tjejer sydde två stycken linnen i olika modeller till tonåringen. Vi fick även besök av min kära dotter med två barnbarn och en hund. Det blev kladdkaka och grillmiddag

Ett nytt linne

På söndagen åkte vi till Noor slott i Knivsta där min kära bror och hans fru bjöd på 66-årskalas i ett vackert tält i trädgården. Vi tog en promenad i parken och bjöds sedan en god sallad och bröd samt kaffe och tårta. Barnen och de unga deltagarna spelade fotboll och vi äldre fick en guidad tur på slottet. Trevlig avslutning på helgen.

Födelsebarnet med fru hälsar oss välkomna

De finaste tältet jag sett

Jag är inte riktigt klar med flytten av kontor på jobbet ännu, det är lite av mina saker kvar på det gamla och lite av den förra hyresgästens saker kvar på det nya.
Det är ju så att i det hela vill dom att vi ska jobba på som vanligt ;-)

Nu närmar sig syhelgen med stormsteg och jag har börjat plocka fram sånt som ska med till Källby. Vi ska bo på vandrarhemmet Kollängen där vi bott tidigare vilket underlättar packningen, vi vet vad som finns och vad vi kan behöva för ett behagligt boende.

Kollängens vandrarhem

Min kära syster ska köra denna gång (vi brukar turas) och vi ska hämta en annan kursdeltagare på järnvägsstationen eller Resecentrum som det heter numera. Hon bor på Muskö och har lång väg att åka men kommer att övernatta hos en släkting i Märsta. Vi planerar traditionsenligt att pausa i Örebro och kolla en tygaffär, det brukar alltid bli någon påse med därifrån. Nytt för i år är att vi tar med matsäck så slösar vi inte någon tid på att äta lunch i Örebro.

909, 910, 911 Husvagnar och husbilar

Tillsammans med min kära syster och svåger åkte min käre man och jag tidigt på lördagsmorgonen till Elmiamässan i Jönköping. Väl framme efter c:a 40 mil och en bensträckare blev vi anvisade en parkeringsplats en ganska lång promenad från själva mässområdet. Vi fikade och åt våra medhavda mackor innan vi äntrade mässan.

Mässan var gigantisk, där fanns alla modeller av husvagnar, husbilar, förtält och en massa nödvändiga och ev. onödiga tillbehör. Vi gick in i många av vagnarna och både provsatt och provlåg, öppnade dörrar och lådor, kommenterade val av textilier och träslag. En rast med fika och lite vila av fötter och ben kändes behövligt efter några timmar, men sittplatserna var upptagna så det blev en ståfika.

Vi fantiserade om resor med husbil/husvagn. Med andra ord en riktigt härlig dag. Min kära syster köpte en skärbräda! och några spännband och jag köpte ett par foppatofflor! Men det vi köpte med ögonen gick inte att bära hem.

Sen eftermiddag styrde vi mot hemmen igen med ett middagsavbrott i Nyköping. Hemma igen efter ytterligare 40 mil, trötta men nöjda med massor av broschyrer att läsa i soffan.

Lite fakta om

Elmia Husvagn Husbil 2011:

Antal besökare: 35 554
Antal utställare: 136
Utställningsyta: 29 198

Den här veckan med start i söndags är vi tonårsföräldrar igen. Ett barnbarn bor hos oss under tiden föräldrarna har en välförtjänt solsemester vid medelhavet. Vi har gjort iordning en hörna i vardagsrummet med säng och arbetsbord och bra belysning om det skulle bli lite plugga av. Vi satt även upp ett draperi i dörrhålet så det blir lite avskilt.

Idag har jag bytt kontorsrum på jobbet. Jag har bott i samma rum i över 12 år så det var mycket att packa och mycket att slänga. Mitt nya rum är lite större, med sämre (men inte dålig) utsikt men närmare övriga kollegor och lunchrum. Jag ska försöka göra klart imorgon och jag tror att det blir riktigt bra.

Stava rätt

Två polare var på bilsemester i Louisiana.
När dom passerade staden Natchitoches blev de oense om hur det uttalades.
Dom diskuterade fram och tillbaka tills de stannade för lunch.
När dom beställde maten frågade dom blondinen bakom disken.

- "Innan vi beställer så kan du avgöra en tvist vi har" ?
- "Var snäll och uttala var vi är ... fast väldigt långsamt"

Blondinen lutade sig fram över disken och säger -"Burrrrr, gerrrrr, kiiiing"

Särskrivningar

Kassa rutiner (borde se över rutinerna) Kassarutiner
Fryst kyckling lever (grymt att inte slakta den först) Fryst kycklinglever
Morgon rockar (eller kvällen rockar) Morgonrockar
Ensam stående mamma (ingen klunga precis) Ensamstående mamma
Snabb mat (gäller att äta fort) Snabbmat

Grilltider

Att grilla är som vi vet en svår konst. Men hur gör man på rätt sätt? Här kommer en viktig påminnelse till er alla om hur det går till, eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör. Förmodligen eftersom det med för vissa risker (tändvätska, eld osv.).

När en man erbjuder sig att grill händer följande:

1. Kvinnan handlar maten,
2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.
3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsamman med de nödvändiga grillverktygen och eventuellt kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
4. Mannen placerar köttet på grillen.
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter och underlägg.
6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet.

Viktigt igen:
7. Mannen tar bort köttet från grillen och lämnar över det till kvinnan.
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen och såserna på bordet i trädgården där hon lagt på en ren manglad duk.
9. Efter maten dukar kvinnan av och diskar.

Viktigast av allt:
10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.
11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!