Skaftö

5 juli
Sol varmt

Ännu en dag med toppenväder
Nu har vi tvättat allt och hängt det sista på tork.

Hua - en fästing på halsen, vad har det tagit åt dom som börjat gilla mig efter alla år. Min käre bror avlägsnade det otäcka krypet från min hals med en pincett.

Efter frukost packade vi ihop matsäck i en kylväska och tog bilen på en tur. Min käre bror kom på att vi ju behövde någon form av markis innan nästa regnväder för att vi ska slippa få in vatten genom läckan. I närheten finns en markisförsäljning och han trodde nog att dom kanske hade någon stuvbit som skulle passa. Den vänliga mannen i butiken sa att tyvärr syr dom inte markiserna där, men om det gick bra med ett begagnat tyg så hade han en kasserad markis som jag skulle kunna få. Markisen var fin och fräsch på ett stycke som gott och väl skulle räcka åt oss. Jag fick markisen som en sommarpresent av honom, tack snälla markismannen.

Värdparet tog oss med ut till Skaftö Vi stannade till vid Gullmarsstrand. Där vi tog en promenad och njöt av utsikt och väder. I strandkanten såg vi mängder av maneter, några krabbor, en sjöstjärna, ostron och en massa musslor och snäckor som var exotisk för oss men vanligt för invånarna här. Bilen tog oss vidare till olika vackra platser med den typiska bebyggelsen vid gamla fiskelägen med smala gränder och husen tätt. De flesta hus är numera endast sommarbostäder och det är troligen ganska så öde på vinterhalvåret. Vår matsäckslunch åt vi på en brygga i Stockevik, och fikat njöt vi av på en brygga vid det som i TV-serien var Saltön men heter Grundsund i verkligheten.

 
Min kära svägerska och jag gick in i en av sjöbodarna som sålde kläder och där "hittade" jag ett par 3/4 långa jeans som jag köpte.

Efter den fina utflykten och när vi återvänt till bostaden var det hög tid att sy markisen till husvagnen, vi planerade nämligen att fortsätta vår resa nästa dag.

Jag fick låna en symaskin och min käre make åkte till sybehörsaffären och införskaffade lämplig tråd. En kederlist att fästa markisen med på husvagnen var redan inköpt i Strömstad, så nu fanns det jag behövde för att tillverka skyddet. Vi tog mått, klippte och sydde och när vi provade markisen så passade den så bra. Härligt nu är det problemet löst.
 
 

Värdparet bjöd på en god grillmiddag på deras uteplats och sedan rundade vi av kvällen i uterummet......
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0