Smygehuk - Falsterbo

12 juli
Regn, sol och blåsigt
 
Skitväder denna dag också, regnat sedan igår kväll, någon timmes uppehåll för att ösa ner igen fram till lunchdags.
 
Det blev en sen lunch idag, ingen brådska att gå upp när det är skitväder. Vi kollade var det skulle bli bra väder idag och bestämde oss för att åka söderut, faktisk så lång söderut det går att åka i Sverige. Vi åkte genom ett väldigt vackert landskap (trots regn) med böljande åkrar i olika färgen, ja jag älskar verkligen öppna landskap. 
 
 
 
Det blev på småvägar vi tog oss ner till Smygehuk, som är Sveriges sydligaste plats. Det hade slutat regna och solen var vänlig att visa sig. Lunchkorgen var med så vi tog en promenad ner till stranden och njöt av utsikten över havet. 
 
 
Min nya lila jacka var bra att ha i blåsten.

Vi packade upp matsäcken och blev väldigt överraskade och fick en ny typ av matsäck - det blev tunnbröd med hallonsylt, imorgon får vi pannkaka med skagenröra. Innovativt kallas det!
 
 
 
Resan gick vidare österut genom små byar där det salufördes bl.a. keramik och silversmide. Mysigt att åka nära inpå bebyggelsen. Ystad åkte vi in i och runt lite bland alla gamla hus av en typ som inte är vanlig i våra trakter i alla fall. Trelleborg har vi varit i flera gånger när vi har åkt med färjan till Tyskland, då har vi sovit över i närheten av färjeterminalen. Kul att känna igen sig så lång hemifrån.
 
Skanör och Falsterbo var vårt nästa delmål, min käre make har inte varit där tidigare.  Vi tog en promenad och genade i utkanten av en golfbana ner mot sanddynorna och gick ner till strandkanten men kände ingen längtan att bada. En varmare dag skulle det nog vara härligt att sitta på stranden och njuta.
 
Efter besöket i sommarparadiset skjutsade min käre make mig till en helt underbart tygaffär i Malmö, där jag gick runt och kände på tyger en tim. och fick med mig en liten påse med fina band. Därefter blev det fika med god kaka som kompensation för lunchfadäsen.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0