När jobbet känns tungt och tråkigt

När jobbet känns tungt och tråkigt, stanna till vid ett apotek och köp en stjärt-termometer av märket Johnson & Johnson.

Läs bruksanvisningen. Där finner du meningen ”Varje termometer har testats personligen i vår fabrik”.

Blunda nu och upprepa med hög röst 5 ggr

- JAG ÄR GLAD ÖVER ATT INTE JOBBA PÅ AVDELNINGEN FÖR KVALITETSKONTROLL PÅ JOHNSON & JOHNSON.

Le och kom ihåg att det alltid finns jobb som är värre än det du har.

Nya undervisningsmetoder

Har du svårt att skilja på substantiv, adjektiv och verb?

Inga problem, nu har skolan ändrat sina undervisningsmetoder.

Substantiv är ord som du sätter ”fan” & ”jävel” efter: Ex.vis, klockfan, gubbjävel, hammarjävel mm.

Adjektiv är ord som du sätter ”skit” före: Ex.vis, skitbra, skitsnygg, skithäftig osv.

Verb är ord som du sätter ”utav helvete” efter: Ex.vis, drack utav helvete, dansade utav helvete, körde utav helvete osv.

Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav helvete.

908 Fiskar igen runt fötterna

Det var en intressant upplevelse härom kvällen när jag besökte Uppsala Spa & Skönhetsvård http://www.uppsalaspa.se/ i Nya Gränby Centrum och fick mina fötter omhändertagna. Behandlingen kallas Fisk Spa och innebär att man sätter ner fötterna i ett kar där det kryllar av tandlösa “Garra Rufa” fiskar som försiktigt suger och knaprar bort alla döda hudceller och samtidigt skapar en lätt och avslappnande massage.

Känslan är lite kittlig men mycket behaglig och kan jämföras med att doppa fötterna i kolsyrat vatten eller Champagne (har aldrig doppat dom i champagne men kan tänka mig). Efter c:a 30 min hade fiskarna gjort sitt och nu var det massörens tur att ta sig an mina fötter. Jag fick en djupgående fotmassage med olja, och det hela avslutades med en dusch rosenvatten.

Mina fötter kändes som nya och jag gick på mina lätta babyfötter till bilen. Helhetsintrycket var mycket positivt, mina fötter är fortfarande mjuka, men å andra sidan är dom det för det mesta. Massagen är skön för stunden och gör förmodligen gott i längden. Slutsatsen är att jag är mycket nöjd men kanske inte gör den här behandlingen så ofta, för de pengarna (645 kr) kan jag få enbart massage/fotvård av en människa två gånger i stället.

907 Fiskarna har flyttat

Söndag efter lunch påbörjades tömningen av vår fiskdamm. Dagen innan förberedde jag två kylväskor klädda invändigt med stora plastpåsar och fyllda med vatten för att temperaturen skulle bli lämplig till nästa dag. Vi (min käre make) började att tömma dammen på vatten för att det skulle bli lättare både för fiskarna och oss att fånga dom. Han har en fiffig elpump som han använder, så slipper han som jag - använda hävertmetoden, där jag lägger i en slang i dammen och suger med "kroppen" tills jag får fart på flödet vilket min käre make tycker är väldigt äckligt, ibland får jag i mig lite dammvatten, men va fan.

När vattennivån var lagom låg började jag att varsamt håva upp fiskarna en och en. Det var fler fiskar än väntat. Wanda som föddes förra sommaren och har bott i stan över vintern trodde vi var förlorad, men icke, hon simmade så fint in i håven tillsammas med ett för oss okänt yngel. Wanda hade växt en hel del sedan hon släpptes i våras. Hela operationen gick över förväntan riktigt bra, ingen stress bland fiskarna.

Vi satt på locket och lastade in kylväskorna i bilen och åkte till Faringe där de levererades till en familj med en större damm där dom till synes fann sig väl tillrätta. Vi hittade den nya familjen på Facebook.

Flytten beror på att vår damm är för liten för våra stora fiskar, för mycket jobb för våra grannar som sköter dom när vi inte är på landet och att vi känner att vi inte vill bära in dom för vinterförvaring och sedan ut igen på våren flera gånger. Jag tror och hoppas att dom får det väldigt bra hos den nya familjen.

Kalle, Viktoria Eriksson, Ida 1 samt två st dammusslor

2 st frysta smördegsplattor
1 st uppvispat ägg till pensling

Gör så här

Skala och koka potatisen i saltat vatten. Låt den ånga av. Pressa och låt den kallna. Blanda potatis, det mesta av osten (spara 3/4 dl till gratinering) salt och peppar. Kavla ut smördegsplattorna till dubbel storlek. Fördela potatisblandningen i en sträng mitt på. Rulla ihop och pensla skarven med ägg. Dela varje rulle i 4 bitar. Ställ rullarna på bakplåtspapper i en ugnsform. Lägg ost på toppen. Sätt ugnen på 250 grader. Grädda potatisbakelserna, strax före servering i nedre delen av ugnen 15-17 minuter tills de fått fin färg.
Jättegott

Hur man finner inre frid

En läkare på TV 4 nyhetsmorgon förklarade hur man finner inre frid.

Det är att avsluta det man påbörjat !

Så jag såg mig omkring här hemma och började med saker jag ännu inte avslutat, en flaska Vodka, tömde den, påbörjade flaschkan Bailiass, en pava Råm, en sckvätt rjödviin, en pås shipps, 1/2 kladkkka ohc en asjsk colkohldad, du sha bar a vecta hurr jekkla brar ja måR nu.

VA snell å snikka de hervidaer til de somn behövre inner frii ..takk....

Lenas ostpaj

Färdig smördeg eller egen pajdeg
4 ägg
1 burk kesella
1 påse rivost 200 gr
1 bit mögelost
10-15 gröna oliver

Sätt ugnen på 200 o

Klä en pajform med pajdeg, gör några hål i degen med en gaffel. (Jag brukar inte förgrädda pajskalet när jag använder färdig smördeg.) Skär mögelosten i små tärningar, dela oliverna i halvor, blanda först ägg och kesella till en jämn smet, rör i rivosten och sist mögelosten och oliverna. Blanda varsamt men väl.  Häll blandningen i pajskalet och dekorera ev. med remsor av pajdeg. Gräddas 20 – 25 min. Om du vill ha en finare färg på pajen kan du köra grill någon minut innan du tar ut den ur ugnen.

Den goda Kladdkakan

2 ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
100 gr smör/margarin
4 msk kakao
2 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 o

Smält smör/margarin, blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker.

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt det smälta smöret/margarinet och mjölblandningen och rör ihop allt till en jämn smet. Häll upp i en bröad form och in i ugnen 25 – 30 min beroende på hur kladdig/torr man vill ha den. Ät och njuut. Gärna med en porter om Bosse får välja.

897 – 906 Ut med husvagnen igen

Min kära dotter och hennes familj har köpt en båt av vår granne på landet. De kom och hämtade båten på torsdag kväll samtidigt som de tittade in och åt en korv hos oss. Härligt att se de nyblivna båtägarna lyckligt åka iväg med sitt ekipage.

Vi packade husvagnen för att åka ut några dagar igen, härligt med ”resandelivet” . Vi startade på fredagsmorgonen, i soligt väder, när vi ätit frukost och styrde kosan norrut till Axmar bruk där vi ställde  husvagnen vid Axmarbrygga Havskrog, som har en egen ställplats. http://www.axmarbrygga.se Vi intog en enkel lunch i husvagnen innan vi åkte runt i omgivningarna och kollade några fiskelägen.

Vi hade sällskap av 6 husbilar under natten. Morgonen var härligt solig och vi åt vår frukost utomhus. Medan vi väntade på några syskon med respektive så mulnade det till och slutligen började regnet lagom till dom kom. Sedan regnade det hela dagen. Vi tog en fika tillsammans i husvagnen och sedan åkte vi till Trollharens fisk i närheten och köpte varsin kasse med fisk och annat gott. http://www.trollharensfisk.se

Åter till Axmarbrygga Havskrog så fick vi ett fönsterbord för 6 personer och varsin meny där det fanns mycket gott att väja på. Vi valde lite olika rätter, jag tog en Skepparmiddag till varmrätt som bestod av grillad lax, smörstekt rödtunga, grillad hälleflundra, färska räkor, champinjoner, paprikarilette i varm skaldjursliason. Det var en helt underbar tallrik både att titta på och äta, bland det bästa på länge. Jag avslutade med Pannacotta parfait av vit och brun choklad med hallonspoom. När vi skulle dela notan var det redan någon som betalt det hela (min kära bror och svägerska).

Efter den goda måltiden åkte vi vidare till Gåsholma där vår kära svägerskas kusin bor, vilken bjöd på ett storartat kaffebord med massor av goda kakor. Vi tog sedan en promenad i omgivningen (i regnet) där vår kära svägerska berättade om sin barndom på gården. Sedan skildes vi. Vi åkte till husvagnen och de andra åkte söderut. Under dagen regnade det hinkvis, men vad gjorde det, vi hade trevligt ändå!

Vi satt i husvagnen under kvällen och tittade på TVn som faktiskt funkade, vilket inte vårt internet gjorde och knappt teckning till telefon.

Söndag morgon bjöd på växlande molnighet och en behaglig temperatur. Vi tog en promenad i slottsparken i Axmar bruk innan vi åkte vidare till Ockelbo och Wij trädgårdar http://www.wij.se där vi promenerade några timmar och besåg diverse planteringar med både växter och en hel del konst. Vi tog en enkel fika innan vi åkte vidare till Bönans camping norr om Gävle. http://www.engesbergs-camping.se där vi fällde ner stödbenen, anslöt el och sedan åkte vidare med bilen till Gävle och IKEA där vi handlade för hela 74 kronor. Tillbaka till Bönan lagade vi till fisken som vi köpte dagen före vid Trollharen och innan vi slog på TVn tog vi en promenad runt campingen.

Efter att ha sovit ut ordentligt och legat och dragit oss länge packade vi ihop alla grejor och styrde hemåt till Herräng. Vi fick regn under natten och en stund in på förmiddagen. Väl hemma packade vi ur det mesta, lagade lite mat och packade ihop ännu mer och åkte till vårt huvudhem i stan. På vägen hem lämnade jag in min kära symaskin för rengöring, den låter lite illa men är troligen inte trasig – trodde symaskinsrengöraren, klar på tisdag nästa vecka.

893, 894, 895, 896 Semestern slut för denna gång

Jag har haft en lång och skön semester både på landet och i husvagn. Den sista delen av semestern tillbringade vi i husvagnen tillsammans med syskon och svåger/svägerskor. Vi hade en trevlig syskonträff i Karlsborg där vi umgicks några dagar då vi åt gott, berättade historier, uppdaterade om oss själva, våra barn och barnbarn, vilka framtidsplaner vi har och lite vanligt struntprat.

Det är härlig att vara medlem i en stor familj där vi trivs med varandra och är hyfsat friska allihop, och att vi kan genomföra dessa träffar. Några bodde i husvagn, några i campingstuga och några i husbil. Vi hade tur (eller var det skicklighet av beställaren) och fick platserna intill varandra vilket var praktiskt så vi kunde mingla fritt med varandra. Vi promenerade en del i den vackra omgivningen.

Campingen ligger mellan Vättern och Bottensjön men ingen i sällskapet badade. En mycket uppskattad guidad tur i Karlsborgs fästning hann vi också med innan vi skildes för att redan se fram emot nästa gång vi ses.

Min kära syster och jag med våra kära män åkte vidare till Hjo där vi gjorde ett uppskattat besök på Hem och Hobby där vi gick någon timme och gjorde div. inköp, lunchade och åkte vidare mot Ulllllllared!

Vi anlände till Ullared sen eftermiddag, checkade in på deras camping, fikade och upptäckte att vi skulle hinna gå några varv på GeKås innan dom stängde för kvällen, vilket min kära syster och jag gjorde. Ett stort antal fynd gjorde vi innan det var dags att åka tillbaka till campingen och en sen middag. I stort sett hela nästa dag tillbringade vi inne på GeKås där vi fyllde en kundvagn med råge innan vi var nöjda och upptäckte att det kändes lite tomt att lämna butiken.

Grabbarna hade avvikit tidigare för en busstur till Falkenberg där de deltog i en uppskattad ölprovning. Vi sammanstrålade på kvällskvisten och åt lite ost och kex med vin. Innan vi lämnade Ullared nästa dag på förmiddagen gjorde vi en snabbvisit (20 min) på GeKås för lite komplettering medan grabbarna fixade lite med lyset på husvagnen.

Nu styrdes kosan till Gränna där vi skulle campa en natt, för att sedan åka vidare till Bergs slussar där vi åt en thailunch och kolla slussarna innan vi åkte vidare mot Trosa och deras camping vid havsbadet där vi tidigare bestämt att vi skulle sova den sista natten. Vi tog även en tur in till Trosa på kvällen där vi kollade ett stort gäng flotta amerikanare och veteranbilar som stod uppställda utmed gator och torg i stan.

Fredag morgon packade vi ihop och åkte mot våra respektive hem.

Samtliga campingplatser vi bott på har varit bra med rena och fräscha toaletter och trevlig personal. Vi kan rekommendera samtliga platser.

Motala http://www.furulid.se
Karlsborg  http://www.karlsborgscamping.se
Ullared http://www.gekas.se/Default.aspx?tabid=185
Gränna http://www.grannacamping.se
Trosa http://www.camping.se

Idag är min sista lediga dag så imorgon börjar allvaret igen. Det är helt ok att börja jobba igen och som mest kommer jag att ha en och endast en sommarsemester till i mitt liv. Sedan börjar den ständiga semesern.