Strömstad

30 juni

Lite sol men mestadels mulet, och kraftig blåst

På förmiddagen åkte vi den vackra kustvägen samt E6 till Strömstad där vi parkerade bilen på en avsides parkering och promenerade in till city där vi tittade på omgivningarna och insöp atmosfären. Vad jag förstår är Strömstad en sommarstad med mycket turister.

Vi åt en enkel lunch bestående av varmkorv typ bacon och ost med bröd och en Cola i en pappmugg. En present blev det också i en butik. När vi gått några timmar var vi nöjda och skulle återvända till Fjällbacka. Men vi fick syn på en husvagnstillbehörsaffär i utkanten av stan, som vi bara måste besöka. Det blev en kasse lite tillbehör som vi hade svårt att vara utan :-)

Nu gjorde vi ett nytt försök att lämna stan, men det gick lika dåligt som tidigare. Vi såg en jättebyggnad med texten SportShopen vilken vi måste undersöka. Chauffören svängde in på parkeringen och tog med sin fru in i butiken. Den var gigantiskt, har aldrig sett en så stor sportbutik tidigare. Jag köpte ingen fotboll men däremot två Björn Borgväskor! Ja ni som känner mig närmare vet att jag inte direkt lider någon brist på väskor…. men nu har jag två till.

Den här gången gick det bättre, vi lämnade nu äntligen stan för färd söderut till Fjällbacka som vi skulle kolla lite bättre idag. Vi parkerade nära kyrkan och gick ner till hamnen och utmed den fram och tillbaka. Vi avslutade med en god glass sittandes på en bänk i solen och kollade folk och båtar i hamnen. När vi var nöjda med det åkte vi tillbaka till campingen.

Min kära make grillade några spett och jag provade vår fiffiga Omniaugn. Jag gjorde en rotsaksgratäng i den. Omniaugnen består av tre delar, en kupad plåt som man lägger på elplattan eller gasolköket, en form som påminner om en sockerkaksform där man lägger gratängen och sedan ett lock som man sätter över det hela. Omniaugnen ”ersätter” en vanlig ugn. Den kan användas t.ex. att baka i, göra gratänger och olika lådor i. Och - gratängen blev bra och middagen lyckad. Imorgon ska jag nog göra en sockerkaka i den.

Jag flyttade in i min nya väska.

Norge och Fjällbacka

29 juni

Sol men mestadels mulet, några regnstänk och en hiskelig blåst

När vi åt frukost kom två vänliga män och ville ha betalt för campingplatsen. Det var en idrottsförening som skötte platsen och dom hade ingen bemanning utan kom någon gång per dag och inkasserade avgiften. De går ju bra så också.

Vi packade ihop våra grejor och åkte vidare mot Halden! Ja jag skrev rätt, vi tänkte faktiskt åka in i Norge för att kunna åka över Svinesundsbron och titta på utsikten.

Utsikten var hisnande, tyvärr regnade det en skvätt när vi åkte över bron. Jag trodde nog att det skulle finnas en parkering vid något av brofästena, så det skulle gå att stanna och kolla mera, men det kunde vi inte se någon. Men det fanns ju på den gamla bron, eller?

Lunchen intog vi i husvagnen på en parkering.

Efter att ha kollat på kartan, nätet och i naturen bestämde vi oss för en camping i Fjällbacka, jag ringde och bokade plats för tre nätter. När vi anlände blev vi anvisade en plats som inte såg så kul ut tyckte till och med värden, så han fixade snabbt en ny plats som blev vår.

Min käre make tyckte i motsats till mig att vi skulle vänta med att sätta upp förtältet pga blåsten. Som tur var insåg till och med jag att det skulle kännas oroligt att tältet uppsatt. Vi såg på granntälten som såg ut att vilja lyfta när som helst, och bestämde enligt makens önskemål.

När vi hade installerat oss och blivit visade var vi kunde hitta toa, dusch och alla andra faciliteter så tog vi bilen och åkte ner till Fjällbacka en sväng (ska titta mer imorgon), och sedan vidare via den vackra kustvägen till Grebbestad.

Vi parkerade bilen och gick runt och kollade hamnen och lite butiker. Plötsligt blev jag sugen på pizza vilket var länge sedan jag åt. Tänkt och gjort så gick vi in på en restaurang och åt varsin pizza. Innan vi åkte tillbaka till campingen var vi in på Coop och handlade mat till några måltider. En av mina kära bröder ringde och bjöd oss hem till sig, vi kommer att träffas om några dagar i Lysekil.

Det blev en TV-kväll i husvagnen som skakade av den kraftiga blåsten.

Håverud

28 juni

Sol, ganska varmt

Vi lämnade Olsäter efter frukost, sonen och hunden vinkade av oss. Vi har blivit väl mottagna och haft fina dagar i Värmland.

Egotrippade som vi är, måste vi ta en avstickare till Karlstad för att köpa Filipstads Tidning där vi är intervjuade.

Vi fortsatte söderut för att slutligen hamna i Håverud där vi kollade akvedukten och ett museum om utvecklingen från gamla tider till nu.

OBS! att vattnet rinner ovanför ravinen.

Min käre make bjöd på en god middag på Brasseriet.

Biff i bröd med skagenröra och friterad potatis och en god öl.

Rottneros

27 juni
Sol och enstaka moln.
Tvättstugan på morgonen. Fick låna tvättstuga och dotter till hjälp att starta maskinen. Härligt torkväder på vindan i vinden. Vi tog farväl av dottern som vi inte kommer att träffa mer här och nu, men förhoppningsvis i Uppsala till hösten.

Jag kan inte sluta att förundra mig över alla lupiner utmed vägarna, de är så vackra.

Vår Volvo tog oss på utflykt idag till Rottneros, som är en herrgård med en stor och väldigt fin park utanför Sunne.

För första gången i mitt liv utnyttjade jag pensionärspriset på inträdet, en märklig känsla. Vi gick runt i parken flera timmar och tittade på växter, skulpturer och dammar.

Parken består av olika avdelningar med olika teman. Det var många skulpturer i parkerna och mestadelen av dom var nakna. Jag kände att jag gärna skulle vilja virka eller sy kläder till dom, men det skulle nog vara lite väl svårt att få till i smyg.

En annorlunda trädgårdsinsallation.

Min käre make tyckte på det hela att parken var fin, men på några ställen skulle han nog vilja styra upp skötseln.

Ett fint vattenfall och en mäktig rododendron.

I en av delparkerna som var stor och rund med en damm i mitten där det var fyra skulpturer och flera fontäner spelades klassisk musik ur en dold högtalare. Det var fint att sitta där och vila sig och lyssna på den fina musiken.

När vi var nöjda med parkbesöket tog vi oss till Sunne där vi åt en sen lunch/tidig middag och promenerade lite i centrum. Promenaden avslutades med inköp av ketchup i Coop, det inköpet gick på 174 kr och blev en full kasse!!

Väl hemma i Olsäter tog vi ner den rena och torra tvätten, skönt att slippa behöva transportera skitiga lakan, men det är snart dags att byta till rent i sängarna igen.

När min kära arbetskamrat kom hem från jobbet blev det kaffe/te och en glass. Sedan en långpromenad tillsammans med en granne. Vi gick över gärden, genom skogar och på en del vägar också. Det var både trevlig och nyttigt.

Sedan blev det visning av deras båt- och badplats vid sjön Visten och med  hunden som doppade tårna.

Vi har blvit visade ett vackert landskap och mycket väl omhändertagna av familjen, Tack så mycket.

Mårbacka

26 juni

I morse hade det äntligen slutat regna (trodde jag) i alla fall så sken solen. Det har regnat lite till och från inatt också. Blåsten har iallafall gjort så att förtältet var torrt och kunde packas ihop. Vi plockade ihop alla saker som vi tagit fram och spritt ut. Det var väldigt blött på plan där vi stod med husvagnen, vi fick sjötomt igen. När vi skulle iväg hade vi svårt att komma upp för backen men klarade oss utan hjälp denna gång.

Innan vi skulle köra iväg kom en reporter från den lokala tidningen och intervjuade oss om hur vi tyckte det var att semestra i Filipstad. Hon tog några bilder också och sa att det kommer att stå i tidningen på torsdag, -synd då är vi ju inte här och kan läsa om oss själva.

Vi hade navigatorn inställd på "närmaste vägen" vilket jag ska ändra på till nästa gång. Närmaste vägen var en smal asfalterad väg som så småningom övergick till ännu smalare grusväg som senare övergick till en nyasfalterad lika smal väg under arbete. Vi fick stanna för några vägmaskiner och pressade oss förbi med en hårsmån till godo och då talar vi babyhår. Min skickliga chaufför tog oss förbi utan en skråma. Bra jobbat!

Vårt mål idag var Selma Lagerlövs  Mårbacka där vi tillbringade några timmar med en rundvandring utomhus och en guidad tur inomhus vilket var intressant. Det blev en fika i trädgården med Selmas berömda vinbärsgömma.

Vi lagade lite mat och åt på parkeringen vid Mårbacka (alltså vi åt maten och inte parkeringen).

Jag kontaktade min kära arbetskamrat som bor i Olsäter och vi åkte sedan dit. Vi träffade hela familjen och vi bjöds på fika och en biltur i omgivningarna där vi blev visade en hel del kultur och kuriosa.

Husvagnen står på gatan utanför deras hus.

Det blev en tidig kväll för vår del efter festandet i natt. Alltså, det var inte vi som festade utan det var ett annat gäng på campingen.

Under dagen fick vi både regn och hagel samt en hel del sol också.

Regn, regn

25 juni
Idag fyller ett barnbarn 11 år. vi har firat tidigare men grattade per telefon idag. Grattis igen.

Värsta regnvädret idag. Det började redan i natt och har regnat hela dagen. Dessutom är det ganska kallt och har blåst kraftigt vilket påverkade vårt förtält som hade en tendens att lyfta när vinden tog i som mest. Vi gjorde exra förankringar i tältet av tvättlina som vi fäste i husvagnen. Vad jag har hört så har det regnat kraftigt i stort sett hela landet.

Vi satt i husvagnen stora delar av dagen.

Utsikt över vår sjötomt genom husvagnsfönstret

Det var ju den 25.e, lön och räkningar som skulle betalas. Det är ju fantastiskt med den moderna tekniken - att var man än är, så går det bra att göra av med pengar. Min kära syster som har hand om posten hemma har snällt scannat in posten som ska åtgärdas. De flesta fakturor får vi som e-faktura, mejl eller autogiro vilket är smidigt när man är på resande fot (husvagn då).

Vi tog en biltur in till stan för att köpa lite proviant, det verkar som vi ofta provianterar men vi har inte så stort utrymme att förvara livsmedel på, så nu vet du varför.

Resten av dagen tillbringade vi i husvagnen, min käre make läste och löste korsord och ibland fick han gå ut och fixa säkringen i elstolpen. Den tålde inte både värmepanna och sprisplatta. Själv satt jag vid datorn och rippade ljudböcker, berätta inte det för någon!

Nu är klockan strax 23 och det har slutat regna och blåsten har avtagit.

Värmland

24 juni
Solig dag
Nu har vi så slutligen lämnat Dalarna och styrt kosan sydväst. Vi stannade i Borlänge för att inta en lättare lunch på Biltemas parkering, efter ett sedvanlig litet inköp. Denna gång blev det en husvagnsbackspegel, två sittunderlag och en burk kemtabletter till toan. Deras toa fick också ett besök.

Eftermiddagsfikat tog vi på en skidbacksparkering vid Klacken.

Vi fortsatte mot Filipstad där vi slutligen hittade en camping som heter Munkeberg. Den ligger vid en liten sjö som heter Lersjön, det låter väl fräscht eller hur? Vi kommer att stanna här i två nätter.

Jag har kontaktat en kompis som bor i närheten och vi ska åka dit på tisdag och ska få ha husvagnen där några dagar.

Idag klockade jag förtältsuppsättningen. Det tog en timme att sätta upp förtält, lägga ut mattorna, ställa in möblerna och ställa trappen på plats. Samt att äntligen såga till den felaktiga tältpinnen. Det var en bra tid tycker jag och vi jobbade fantastisk bra tillsammans, ungefär som när cirkus kommer till stan och alla vet vad dom ska göra.

Det var skönt i förtältet så vi satt där ett bra tag och lyssnade på de "skönt skjungade" måsarna i vår lilla sjö. Sedan blev det en TV-kväll med ett starkt reducerat antal kanaler.

Midsommardagen

23 juni

Inte lika soligt idag, tunna moln skymmer solen.

Vad ska vi hitta på idag då?

Vi kollade kalendariet för Dalarna och hittade en aktivitet i närheten som såg intressant ut.

–Kyrkbåtsroddtävling i Siljansnäs.

Det låg vara några km norrut. Vi tog bilen när vi inte var riktigt säkra på var det var någonstans exakt, annars har vi nog kunnat ta en promenad.

Vi passerade Masesgården som ligger här i närheten. Det är ett hälsohem där jag varit några gånger och kommit hem som ny.

Framme vid Siljansnäs blev vi anvisade en parkeringsplats i en hage med koskit. Vi gick ner till sjön där en hel del folk var samlade.

Starten har precis gått

I sjökanten låg några långa kyrkbåtar och ute få sjön var några i full gång att värma upp. I varje båt var det tjugo personer som rodde och en som stod i bak med megafon och manade på roddarna. Man rodde femhundra meter i olika heat för att sedan de bästa fick tävla mot varandra. Det var fem herrlag och fyra damlag från olika byar. Båtarna kom upp i fjorton knop, en helt fantastisk fart. Det blev varsin varmkorv på plats, sedan åkte vi till tätorten igen för att köpa bröd och salt.

När vi åkte tillbaka hem till campingen såg vi ett midsommarfirande med majstångsresning i en by i närheten. Det är nämligen så att dalfolket firar midsommar i flera veckor!! Men vi är nöjda med midsommar nu för det här året.

Midsommarafton i Dalarna

22 juni

Midsommarafton Soligt hela dagen
Härligt midsommarväder, vi åt frukost ute för första gången den här säsongen.

Behöver man verkligen fem kastruller i en husvagn? Två av kastrullerna har blivit kasserade två gånger tidigare. Först i lägenheten för många år sedan och då blivit flyttade till fritidshuset. Andra gången var säkert det också för många år sedan och blev då utflyttade till husvagnen. Nu har vi sedan en längre tid andra och finare kastruller i skåpet. Vi smugglade ner de två trippelkasserade kastrullerna i soporna och dumpade i campingens container (vilka miljösvin!).

Ja så var det dags för midsommarduschen. Här gäller det att tänka taktiskt. Jag för min del tror att de flesta på campingen kommer att duscha antingen på morgonen eller på eftermiddagen. Antalet duschar är ju begränsat och jag känner inte för att stå i kö och vänta på min tur eller att veta att kön efter mig är lång. Min käre make hade bråttom, ville duscha på morgonen och tänkte inte taktik, han kom tillbaka huttrande efter att ha fått duscha i kallt vatten, inte skönt. Jaha tänkte jag, då väntar jag till varmvattnet kommer tillbaka. Jag planerade att duscha strax efter lunch, och ja, det var ingen kö och vattnet var varmt. Min taktik funkade och jag blev så ren.

Vi fixade en anständig midsommarmiddag med bl.a. matjessill, färskpotatis, inlagd sill, ägghalvor och gravad lax.

Vår köksträdgård

Vi tog sedan bilen till Dalarnas värsta/största midsommarfirande i Gropen, Leksand. Firandet börjar ganska sent (19-tiden) med att några kyrkbåtar med spelmän, kullor och masar med kransar och smyckning till majstången anlände till Leksand från, ja inte vet jag.

De klev iland och marscherade över bron, och på gatorna fram till Gropen, där kransarna monterade på stången. Det var underhållning från en scen i mitten av Gropen där spelmän spelade, folkdansare dansade, någon höll tal och några sjöng. Majstången restes med en massa starka herrar och deras ”saxar” som var sex till antalet.

Stången var klädd och rest vid niotiden och då började ringlekarna. Det hela var väldigt mycket ”dalarna” med folkdräkter och den speciella underhållningen. Maffigt alltså. Vi drog oss hem när ringlekarna började.

Vi återvände till campingen och sammanfattade dagen. Det var helt enligt vår önskan.

Enligt uppgift från media var vi c:a 20.000 personer på plats.

Clas Ohlson

21 juni

Nu har vi äntligen dumpat förtältsmattan. Det var inte lätt, det kändes stundom som om vi hade ett lik att dumpa. Vi försökte trycka ner den i papperskorgar men dom var för små, vi försökte med soptunnor men dom var alltid bevakade. Papperskorgen vid mattaffären var för liten, det var faktiskt alla papperskorgar. Soptunnan vid Falu koppargruva var redan halvfull och ständigt bevakad av andra campinggäster eller någon skum agent.

Sopcontainern på campingen i Leksand ville vi inte fylla så här innan midsommar. Vi hade mattan i bakluckan utifall vi skulle hitta någon lämplig plats eller om vi skulle gräva ner den i skogen. Till slut körde vi in på en rastplats (jag nämner inte var) där vi dumpade den illaluktande, äckliga och fula mattan i en container, phu, äntligen.

Insjön och Tällberg fanns på vår agenda denna dag.

Insjön = Clas Ohlsson (nämns CO i fortsättningen).

CO startade sin verksamhet i insjön tidigt 1900-tal. Han började med att reparera cyklar och resten är historia. Googla om du vill veta mer. I Insjön finns ett intressant museum som visar historien om CO med massor av ritningar och hans idéer, du kan även se en film om CO, mycket intressant.

Området har på senare år blivit ett köpcenter med en hel del andra outletbutiker och restauranger. Vi köpte några saker på CO samt åt lunch innan vi åkte vidare till Tällberg.

Tällberg är en vackert belägen by med massor av hotell i gammal stil. Vi insöp atmosfären och när vi ändå var så nära åkte vi vidare några km till Rättvik och Gärdeby hantverksby där vi kollade lite hantverk, köpte varsin glass och blev plötsligt nöjda med den präktiga tillvaron och återvände ”hem” till campingen och tog oss varsin eftermiddagsdrink i solen.

Jag är väldigt tacksam att jag inte är en ungbjörk i dalarna under midsommar. Leksandsbron var prydd med hundratalts björkruskor, fint och midsommaraktigt alltså.

Vi plockade en midsommarbukett på vägen till campingen..

Vacker utsikt över Siljan från vår camping

Falun - Leksand

20 juni

Sol från en klar himmel.
Vi var lite övermodiga igår kväll, det var varmt inne så vi satte inte på någon värme. Eftersom vi inte har någon "landström" så måste vi köra gasolvärme, vilket vi struntade i. Men det blev kallt i natt, jag märkte inte det men min käre make vaknade och såg att det var bara 12 grader inne (jag tror han ljuger) och satt därför på värmen, så det var varmt och gott när jag vaknade (puss).

Något annat som jag underlät på kvällen var att ladda min iPhon, det var godtagbar kapacitet på kvällen, men på morgonen var batteriet helt urdraget och jag konstaterade att det berodde på att (en annan av mina leksakaker) iPaden var kopplad mot iPhonen och hade på den vägen dragit ur batteriet. Nu har jag lärt mig det. Det kändes vilset att vara utan den tills vi kom iväg med bilen och den laddade igen. Den är ju så bra att kolla vägar på, hemsidor och anna information jag vill ha när vi reser mot ett nytt mål.

Navigatorn ställdes in på Leksand och Västanviksbadets Camping där vi hade förbokta fram till söndag.

Vi blev välkomnade och fick några platser att välja på. Efter en sväng på området bestämde vi oss för plats 19 som låg bra till, nära till det mesta.

Husvagnen placerades och förtältet monterades. Det gick lite snabbare den här gången när vi tog momenten i en annan och bättre ordning. Förtältsmattan passade och det blev så fint.

När det var klart tog vi bilen och åkte in till Leksand och köpte lite mat, det börjar bli tomt i skåpen.

Vi hade en skön kväll på campingen i vårt öppnade förtält och med en promenad i omgivningen.

Från Silver till koppar

19 juni
Vxl molnighet och kraftig vind.
När vi säkrat all last och plockade ner förtältet och jag kände lukten av mattan bestämde jag mig för att en ny matta ska vi ha! Den gamla mattan, fick vi med husvagnen som vi köpte förra året, och den luktade unket redan då. Så nu åker den på tippen.

För att komma loss från husvagnsplatsen behövde vi hjälp, husvagnen hade sjunkit ner i den, efter allt regn, porösa marken. Jag hämtade två gubbar som jobbade med ett staket och min käre make hämtade två tjejer som också jobbade där. Vi hjälptes åt att knuffa på ekipaget så det kom ut på fast mark.

Vi styrde kosan mot Borlänge där vi köpte en ny matta och en presenning att lägga under så tror jag mattan håller sig fräsch längre. Lite lunch fick vi också innan vi fortsatte till Falun.

Vägrenarna var så fina med alla blomster i full blom. Det var lupiner, prästkragar, smörblommor, midsommarblomster och mjölkört eller rallaros. Den kraftiga blåsten kändes i husvagnen när vi körde.

I Falun finns en sk. Ställplats intill gruvområdet, Falu koppargruva. Ja, jag vet vi har snöat in på gruvor, men det är intressant.

Solen sken och det blåste kraftigt. Vi gick runt på gruvområdet och kollade gamla byggnader. Vi tog även en promenad runt det rasade området Stora stöten, en lagom lång promenad  som belönades med kaffe och punsch i husvagnen. Det var fin utsikt från den högsta punkten, man såg ända till Lugnets hoppbacke.

Här tillverkas både Falu rödfärg och falukorv, ja inte i samma fabrik förstås. Det sägs att även systembolaget kommer härifrån gruvverksamheten.

Ställplats är som en parkering där man får stå över natten, här fanns både toa, dusch och färskvatten.Det var fyra husbilar från olika länder och så vi med husvagn.

Skitväder

Juni är inställt pga tekniska problem, vi sänder därför en repris på februari tills vi löst problemet. Pressmeddelande från skitväder.se

Kulturstig

18 juni

Nu verkar det ha slutat regna. Vi tog en tur med bilen in till centrum för att handla lite förnödenheter och en bågfil. Bågfilen behöver vi för att korta av tältpinnen som är fel. Jodå vi har kollat både två och tre gånger – den är faktiskt felaktig, fy, fy Biltema. Någon bågfil fanns dessvärre inte i Sala. Vi får kolla i nästa tätort om den finns där.

Hmm..  Man är inte långt hemifrån när man kan höra sina lokala nyheter i bilradion.

Vi tog en promenad efter lunch fram till Silvergruvan där vi skulle kolla lite om Salaligan, men tyvärr öppnar museet först efter midsommar. Däremot var det fina antik/loppiset öppet. Vi köpte varsin glass (ej begagnad), jag gick en runda till och köpte den där saken som jag såg i lördags.

Karl den XI:s schakt

Förresten - i lördags köpte vi varsin hematitring, en snygg stenring med magiska krafter, se nedan.

Både till och från gruvan gick vi en Kulturstig med många gruvhål och massor av information om vad som hänt sedan 1300-talet till nu.

Många djupa hål var det

När vi återvände till husvagnen gjorde vi något som jag inte har övat så mycket på tidigare – vi tog en eftermiddagslur.

Utvilade och hungriga fixade vi sedan lite middagsmat, vi bokade sedan camping i Leksand över midsommar. Stannar vi längre här blir vi nog bofasta, nej nu drar vi vidare  imorgon förmiddag för att kolla om det går att fricampa någonstans (Spännande).

Fakta:
Hematit eller blodsten
som påstås kunna vara bra mot huvudvärk, stress och sömnsvårigheter

Ordet slashas (slas-has) kommer från gruvnäringen och anses syfta på hur gruvarbetare tagit sig ner i branta gångar genom att kasa och hasa på sina träskor.

Salaligan
Det första offret var taxichauffören Sven Ericsson. Han sköts på kvällen den 14 november 1930 utanför Västerås från taxins baksäte av Sigvard Nilsson. Nilsson, som fyllde 22 år samma dag, körde sedan bilen, en Overland Whippet  till Sala där han sammanstrålade med den nittonårige elektrikern Hedström och tillsammans kastade de Ericsson i Sörbobäcken utanför Sala, där han drunknade. De lämnade plånboken orörd.

Tre år senare, den 5 september 1933, sköts Axel Kjellberg och hans hushållerska Karin Holmberg till döds i Kölfors norr om Sala. Därefter tändes huset på för att polisen skulle tro att det var en olycka, men rättsläkare hittade kulhålen. Bytet blev 20 000 kronor.

Den 12 november 1934 mördades en äldre ensamstående kvinna i Västerfärnebo, Matilda Blomkvist, genom att ligan borrade hål i hennes husvägg och gasade ihjäl henne i sömnen med bilavgaser. Ligan trodde hon hade mycket pengar hemma, men hon hade just innan varit på banken och bytet blev endast sex kronor och sjuttiofem öre. Även detta offers hus brändes ned.

Den 19 juni 1936 sköt man ihjäl bankbudet Elof Pettersson, som kom cyklandes med en avlöningskassa på 20 000 kronor. Några dagar senare greps ligan. Det finns idag en minnessten vid den platsen i Sala, som en symbol för Salaligans sista offer.

Regn, regn och sol

17 juni
Duggregn när vi vaknade vilket övergick till spöregn efter en timme. Vi har det varmt och torrt i husvagnen, men intill oss bor det ett äldre par (i vår ålder) i varsitt litet tält. Det ena paret kom med varsin motorcykel och det andra paret kom med bil från Holland. Man kan föreställa sig hur dom känner det i regnet.

Numera har vi egen strandtomt.

Man får vad man betalar för har fått en innebörd även idag. Det fina resetältet vi köpte på Biltema funkar inte så bra i hällregn. Det bildas nämligen tre små sjöar på det sluttande taket ovanför en tvärstötta. Sjöarna växer och tynger ner taket och då ryms mer vatten och  det blir tyngre och det ryms mer vatten... Ja ni fattar vad som kan hända. Vi puttade ner vattnet med ett långt skohorn, men sjöarna bildades snabbt igen, då kom min klyftiga käre make på att vi skulle ta bort tvärstaget. Då upphörde sjöbildningen och vi kunde andas ut. Frågan kvarstår -hur stadigt är förtäljer nu?

Det blev en dag i filmens tecken, både från datorn och TVn. Vi bestämde oss för att stanna några nätter till pga fin camping och ett bra pris, vi är inte riktigt klara med Sala ännu. Vi måste kolla upp det här med Salaligan. På eftermiddagen avtog regnet till och från och åskan mullrade några gånger. Vi drog ur alla kontakter till vår "oumbärliga" teknik vi för med oss på resan.

När vi ätit middag sken solen så vi tog en promenad utmed den fina Mellandammen i närheten.

Det blev ingen minigolf idag.

Lexikon datatermer

Äntligen ett lexikon så man förstår vad datanissarna pratar om

Backup - ligga på mage
DVD - det var det
E-post - långsammare än både A-post och B-post
Fildelning - en 1/2 liter var
Laptop - mössa på same
Modem - motsats till ödem
SD-kort - idolbild på Jimmy Åkesson
USB - landet som kommer efter USA
Bluetooth - hos den som ätit blåbär
Gränssnitt - knivslagsmål i Tornedalen
Hemsida - gavel på huset
Internminne - anekdot från Kumla
Megahertz - stor biluthyrningsfirma
Metataggar - fiskekrokar
Moderkort - bild på lilla mamma
Plattskärm - när man suttit på kepsen
SMS - som PMS, fast efteråt

998, 999 Sala silvergruva

16 juni

Nu har jag äntligen nått till 999, vilken underbar frihet men ändå lite tomhet...

Lugn camping. Vi sov länge. Det började regna i 9-tiden, men vad gör det när man ska ner i gruvan. Gruvan ja, Sala silvergruva, vi bokade plats redan igår på en guidad tur idag.

Vi åkte dit i god tid, gick en runda på deras museum innan det var dags att samlas för turen. Många hade valt denna aktivitet idag, så de var tvungna att dela upp oss i två grupper (inte min käre make och mig såklart). Vi fick prova ut varsin hjälm, jag tog en som var för stor och en grabb med mössa tog en som var för liten. Vi bytte lite senare hjälm med varandra och blev båda nöjda.

Guiden berättade lite historik om gruvan och sedan fick vi ge oss iväg ner i kylan +4 via olika trappor ända ner till 60 meter. Det var mörkt, kallt och blött, men intressant. Jag tänkte på de som jobbat här utan såna finesser som trappor, elektrisk ljus och reglerad arbetstid. Hela turen tog en timme och vi fick åka hiss upp till dagsljuset.

Vi fick även reda på vad uttrycket "slashas" kommer ifrån. Om du undrar så kan vi berätta.

Gruvans ambulans

I närheten av gruvan låg en keramikverkstad med försäljning, vi kikade in, kollade föremålen som var lite annorlunda än vad man förväntar sig. Mycket fina saker. Dom har även helgkurser om man är intresserad av att skapa med händerna vilket lät intressant.

Det låg även en stor antik/loppis i närheten där vi stannade till mest för att kolla. Det var den mest fantastiska sådan jag någonsin skådat, du måste kolla den om du är i närheten. Den var jättestor och det var som möblerade miljöer i olika tidsepoker, massor av prylar men alla hade sin plats. Helt fantastisk. Jag ska nog tillbaka imorgon och köpa en grej som jag såg. Vi fikade på loppisens café innan vi åkte en sväng på stan och köpte lite livsmedel och en tidning.

Frampå kvällen började solen skina från en halvblå himmel. Min käre make bjöd på en grillmiddag med rester från syskonhelgen. Det blev lite vin och en TV-film som avslutning på dagen.

997 Nu är vi på G

14-15 juni

Torsdag eftermiddag, min käre make hämtade i stan som lovat och vi styrde kosan mot Herräng. Husvagnen packades nästan proppfull med kläder, mat och nöjen. Min käre make hade tidigare hämtat sonens campingbord som vi ev. ska överta. Det är ett fiffigt, hopfällbart bord i aluminium med svarta lameller som tar liten plats och jag tror nog att vi behåller det. Troligen kommer det att synas på någon bild framöver när vi fotar någon sittning.

Vi tog sedan en TV-kväll i soffan, den sista på länge. Vi får packa det sista imorgon.
Vilket vi gjorde. Många turer mellan stuga och husvagn. Det här måste med och det här behöver vi inte, så jag bar både till och från husvagn. Efter en stadig frukost och en dusch så drog vi då äntligen iväg med vår husvagn mot .... Sala.
Det låter ju då ganska exotiskt eller hur?

Nu är det så att jag aldrig har sett, eller varit i Sala silvergruva. Det måste åtgärdas.
Vi stannade till i Stenhagen Uppsala där vi tankade för under 14 kr/lit vilket var länge sedan, jag inhandlade dessutom en liter svenska jordgubbar som jag slukade samtidigt som min käre make blinkade.

Det var inte långt till Sala. Under färden kollade jag ev campingar i trakten och hittade en som låg ganska centralt. Det var Missionskyrkan som upplät några platser på sin gräsplan.
Vi ställde upp vagnen och monterade vårt nya förtäljt för första gången. Vi var väldigt glada att vi var själva på campingen just då. Det tog inte en kvart som det stod i reklamen, det tog nog snarare en timme, dessutom var en av "pinnarna" defekt upptäckte vi till slut och måste antingen bytas ut eller justeras för att kunna användas, (skit också) som min svåger säger - man får vad man betalar för.

Jag ringde gruvan och bokade en visning nästa dag, det ska bli spännande.

Vi fick varsin vevsup i form av en öl, därefter tog vi en promenad in till city. Det tog oss drygt två timmar att komma till centrum, köpa några kex och ta oss tillbaka till campingen. Det berodde inte enbart på sträckan utan även på två irrande turister!!
Lyckligt hemkomna till campingen åt vi kex och ost, ställde in TVn och kollade Sverige - England.

994 Fästingår

Tvi. Nu har jag tagit bort den fjärde fästningen för i år. Normalt finns inte jag på deras meny, har tidigare i livet endast fått tre stycken, trots att jag rört mig i deras marker stora delar av året.

Idag tvättar jag det sista innan den "långa resan". Långa och långa, vi får se. Enligt min käre make kan det bli allt mellan tre dagar och drygt två månader :-) ??
På eftermiddagen blir jag hämtad i stan av min käre make fvb till husvagnen i Herräng, så vi kan packa det sista för att dra iväg imorgon förmiddag.
Nu blir det frukost och lite städning mellan tvättarna, ja visst ja, skulle ta med en ..... också, så går tankarna trots mina långa listor.