Gullmaren

4 juli
Sol/moln varmt

På förmiddagen tog vi en sväng på stan. Det var många år sedan jag tagit mig tid att flanera i centrum. När vi parkerat bilen gick vi genom parken, där en man höll på att göra ren dammen från diskmedel! Någon/några hade hällt i tre flaskor diskmedel i dammvattnet som med hjälp av fontänen bildat ett gigantiskt skumberg. Roligt för några och jobbigt för andra.

Vi kollade i skyltfönstren och gick in i några affärer för att fördjupa oss i deras sortiment. Jag passade på att gå in på Synsam där jag fick en lös skruv i mina glasögon tilldragen -gratis-, tack för det. Hittade i en tygaffär ett tyg som en liten släkting har önskat plagg av. Resultatet av stadsvandringen blev klart bärbart.

På hemvägen stannade vi och handlade lunchmat på ICA. Vi plockade ihop varsin salladslåda med skiftande innehåll. Sedan hem och bytte kläder till eftermiddagens aktivitet.

Min kära bror och hans fru tog oss med i sin båt ut på havet som här heter Gullmaren. Först åkte vi tvärs över fjorden till Fiskebäckskil där vi stannade vid en brygga och åt vår medhavda lunch. 
 
 
Sedan styrde min käre bror oss säkert vidare över havet tillbaka till Lysekil för att hitta ett annat bra ställe att stanna och fika vid. Äldsta dottern stog utanför sitt jobb och vinkade så vi åkte in till kanten och språkade lite. En bit längre bort träffade vi det äldsta barnbarnet med kompis som kom ner till kajen och pratade en stund. Nu har vi träffat hela västkustsläkten och det uppskattar vi verkligen.

 
Eftermiddagsfikat tog vi vid en skyddad brygga i hamnen, hela tiden bevakade på nära håll av en hungrig gråtrut. På väg tillbaka till båtens hamnplats stannade vi till och några av oss gick i land och inhandlade ett gäng färska räkor, en verklig delikatess. Efter att ha knutit fast båten med en dubbelrosett i sin bryggplats åkte vi åter med bil hem till bostaden.

Den underbart sköna sommarkvällen avslutades med en, som vi på ostkusten kallar räkfrossa.
 


Tack för ännu en toppendag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0