Mot Blekinge

17 juli

Regnskurar, sol, kraftig vind

Det regnade till och från på morgonen vilket inte passade så bra eftersom vi skulle packa ihop lägret. Förtältet ska helst vara torrt när det packas ihop för att hålla sig fräscht längre. Nu var ju vinden kraftig så det torkade nästan mellan skurarna. Ett annat problem som vi inte råkat ut för tidigare eller tänkte på innan var att både tält och mattan tog vind direkt när de inte var fastsatta. Tältets förankringar måste tas ner i en viss ordning för att det inte skulle flyga iväg när tältpinnarna lossades.

Vi lyckades ganska bra med nermonteringen, men att vika ihop tältet var omöjligt i den kraftiga blåsten, så vi drog ihop tyget så gott det gick och bubbade in det i bagaget på bilen. Annars viker vi det väldigt fint och på ett visst sätt för att det inte ska bli så skrynkligt och inte ta så stor plats. Det måste ha sett ganska desperat ut för omgivningen, ha, ha.

Nu lämnade vi Skåne och förflyttade oss c:a 13 mil till en camping som heter Järnavik och ligger vid havet i Bräkne-Hoby i Blekinge, Sveriges trädgård. Vi stannade på en rastplats utmed vägen och åt lite lunch innan vi kom fram i tvåtiden. Min käre make propsade även på ett stopp vid en husbilsförsäljning där vi gick runt och kollade, varför vet inte jag...

På campingen, som såg fin ut, fick vi välja plats själva. Vi tog en promenad runt på området för att inte missa den finaste platsen. Vi valde en öppen plats i solen inte så långt från servicehusen. Idag hade vi problem att sätta upp lägret pga den kraftiga blåsten. Till slut var i alla fall förtältet och matta på plats med hjälp av några extra förankringar. Blåsten busade med oss hela tiden.

Nu var vi tvungna att fylla på kylskåp och skafferi som var tomma igen  Man kan nästa tro att det bor någon tonåring här som äter upp det vi har i skåpen. Dags att åka ner till centrum och handla två kassar med mat så vi skulle klara oss några dagar. När vi kom tillbaka fick vi varsin välförtjänt "vevsup" sedan vi plockat in varorna i skåpen, därefter blev det middag. Vi satt och njöt i solen och läste broschyrer om Blekinge, och avslutade kvällen vid TVn.