709, 710 Nu har jag symaskinen alltid med mig

Så här blev det. Nu är tatueringen läkt och fin, jag är så nöjd med resultatet och har vant mig vid att alltid se min maskin. Om någon undrar så sitter den på insidan av min högra underarm och inte någon annan stans.

Något som jag däremot inte alltid har med mig är min PC som för närvarande ligger på sjukan. Det har varit kritiskt emellanåt, datorn har svävat mellan skroten och hemmet ett tag men är nu på bättringsvägen, vill jag ialla fall tro. Jag lever med lånad dator, vilket känns lite vilset emellanåt, men det går. Sedan har jag ju min iPhon som ett bra komplement.

Jag har suttit vid min "riktiga" symaskin en del på sista tiden och fått ihop några paltor till mig själv. Tyvärr inkräktar mitt arbete på min fritid.

Nu ser jag fram emot påskens ledighet och att få träffa alla mina syskon och deras utvalda vilket känns jättebra.

Pensionärs-prova på med is

Min käre make och jag nappade på ett reklamutskick om en gratis Ålandskryssning med Vikinglines båt Rosella, kaffe och kaka ingick. Ganska lustigt att vi har gångavstånd till Mariehamn. Bussen från Uppsala till Kapellskär avgår bara några kvarter från vår bostad. Vi gick hemifrån strax före kl 10 lördagsförmiddagen och sammanstrålade med ett antal förväntansfulla Ålandsresenärer vid busshållplatsen. Bussen tog oss till Kapellskär där vi tågade på ett led fram till biljettluckan och sedan vidare till säkerhetskontrollen, men där tog det stopp åtminstone för en i vår familj som ”råkat” smuggla med sig en överlevnadskniv. Kontrollanten rådfrågade sin chef som i sin tur tyckte att knivägaren inte såg så våldsbenägen ut, så kniven fick följa med på kryssningen.

Väl ombord på fartyget så bjöds jag på räkmacka och öl av min käre make, vi gick sedan omkring och kollade båtens utbud. Ett första besök och en del inköp i taxfree-shopen.  Sedan runt en sväng till och sedan utnyttjade vi gratisfikat. När båten hade vänt i Mariehamn så bänkade vi oss i Buffén för att äta och dricka oss riktigt mätta – och det blev vi. Det var fascinerande att se de stora isflaken runt båten näst intill hela resan, ibland kändes det hur båten törnade emot ett isflak.

Vi återvände till taxfeeshopen några gånger då vi handlade och provsmakade div drycker.

En trevlig dag på sjön.

Något man kan fundera över är varför alla ska stå först i kön vi bussen, komma ombord på bussen först, komma av bussen först, komma på färjan först och stå först i matkön och sedan först till allt i omvänd ordning. Alla får ju plats på buss och båt, maten räcker till alla… (tror jag).

707, 708 Våren är i antågan

Till Er alla som tycker att vintern varit lång och borde ta slut omgående, titta på bilden som jag tog imorse när jag gick till jobbet. Där finns tydliga spår av solens värme i snödrivan.

Ge inte upp - solen tar lite snö varje dag och jag tror inte det står på innan tussilagon tittar fram.

Andra tecken på att våren är i antågan är
1. Folk börjar sitta ute och fika
2. Jag såg en man i shorts häromdagen
3. Dunjackan är för varm
4. Hundskiten börjar synas i resterna av snödrivorna
5. Vår och sommarkläderna har plockats fram i affärerna
6. Jag har lagt undan broddarna
7. .................................. du har säker noterat något vårtecken själv
8. Och på lördag är det VÅRDAGJÄMNINGEN

706 Symaskin och röntgen

Vi var en tur till fritidshuset idag för att kolla om allt var OK. Fiskarna levde och inga tak har rasat in. Vi vattnade grannarnas pelargoner också.

Det var hur mycket snö som helst med något lager skare en bit ner så det var nästan omöjligt att plumsa omkring.

I måndags fick jag då äntligen min senaste tatuering. Det blev en gammaldags symaskin som jag har på höger underarm. Bild kommer snart - den är för närvarande lite fnasig, men jag räknar med att den ska vara helt fin om en vecka, då blir den fotad och publicerad. Samma dag på kvällen grattades ett av mina barnbarn som bjöd på tårta och trevligt kalas.

Min kära syster och jag åkte på sjukbesök på tisdagen för att peppa en av våra kära svägerskor som råkat illa ut (bruten fot).

I fredags fick jag skjuts av min käre make till Tierps sjukhus där jag hade en remiss på röntgen av min onda höft, så får vi se om dom kan hitta varför den krånglar, så nu väntar jag på det beskedet.

Ska kolla Blåsningen på TV3 ikväll, min körledare ska tydligen blåsas.

Vasaloppet 2010

Som en god tradition slår vi på TV-apparaten i sovrummet redan kl 07,30 denna dag varje år, för att beskåda Vasaloppsstarten, vilken är fascinerande och fantastisk - med 15.000 människor och minst 30.000 skidor och lika många stavar. Att se starten hur den långa ormen drar fram först sakta och sedan nästan står stilla i första backen och sedan hur ormen ringlar vidare för att senare delas upp och bli flera ormar. Vi lagar frukost och sedan fortsätter tittandet framför TVn i vardagsrummet med frukostbrickan framför på soffbordet. TV tittandet fortsätter så under hela dagen med små avbrott för toabesök och liknande. Vi hejar på dom som leder och lider med som som måste bryta, men alla kämpar hårt.