748, 749 Getingsommar

Jag hade en trevlig kväll i Norrtälje häromkvällen. En av mina brorsdöttrar med familj besökte min dotter och jag fick vara med en stund. Härligt att få träffa alla barnen och de vuxna också för den delen. Vi gick i Societetsparken, åt glass, åkte hem för en väldigt god pastasallad och ytterligare samvaro. När de stora barnen skulle åka och ta ett sent kvällsdop åkte jag hem för att sova en stund innan min sista arbetsdag före semestern. Tack för att jag fick vara med.

Nu har jag stängt av min klockradio som ska få vila minst en månad.

Jag befinner min nu på landet där jag jagar getingar, man kan kalla mig för massmördare i vissa kretsar (getingkretsar). En flugsmälla är så gott som i trasor, måste inhandla en ny som "tar" bättre. Getingarna flyger med förkärlek omkring runt vår altan och därför har jag satt upp två stycken fällor som är ganska effektiva. Den ena är en köpt glasfälla och den andra är hemtillverkad av en pet-flaska som kapats på mitten och med överdelen vänd neråt (se bild nedan). Betet består av honung, vatten och några droppar diskmedel. Honungen ska locka getingarna i fällan, vattnet med diskmedel (som tar bort ytspänningen) gör att dom stackarna drunknar innan dom hittar ut igen, grymt men effektivt.

745, 746, 747 Snart ut på havet

Det börjar dra ihop sig nu, på söndag drar vi iväg på kryssning i östersjön. Jag har börjat skriva packlista, prova och planera kläder och läsa på lite om städerna vi ska besöka och vad man kan göra ombord.

Nu har jag bara 3 arbetsdagar kvar till semestern som i år blir 4 veckor. Det ska verkligen bli skönt, jag undrar om man inte njuter mest innan semestern - sedan blir det ju nedräkning åt andra hållet.

En kväll i förra veckan tog jag en cykeltur till min kära syster där hon bjöd på social samvaro (jag är ju gräsänka)  och ett härligt pool-bad, samt följde med en bit hem så jag fick sällskap genom ett superhärligt landskap fram till tätorten.

Jag har köpt en klänning och sytt en som ska med på kryssningen, den mörka bör man med fördel ha ett linne under, som gör att den går att alternera med olika färger några kvällar, den ljusare kan kombineras med vita alt. svarta tights. Jag har även sytt en grönmönstrad tunika som också med fördel ska bäras tillsammans med ett linne.

Köp hos Åsa O Modekläder

Sydd i den nya systugan av tre olika tyger.

I lördags tog vi båten till Grisslehamn där vi kollade loppis, köpte en Harry boy (ingen vinst), kollade marknad i hamnen och köpte ett snyggt svart linne på Edblads (till den mörka klänningen ovan). Sedan blev det en kalkonhamburgare innan vi åkte hem i medvind.

Senare på kvällen cyklade vi ner till "centrum" för att kolla dansarna, se länk.  http://www.swingkatten.se/arkiv/camps/herrang/index.html
Dansarna bor i tält och husvagnar och i stort sett överalt där man kan rulla ut en sovsäck.

Här är skolgården i Herräng.

När vi ändå var ute med cyklarna så tog vi en sväng ner till Marinan där min käre make bjöd på en cider innan vi åkte hem igen.

Utsikt från Puben i Herräng.

Helgen avslutades i Knivsta där en släkting bjöd på födelsedagsfika, Tack för det.

743, 744 Tropisk natt

Vilken härlig helg vi haft med massor av sol och värme. I alla fall tycker vi som gillar värme det. Skönt att kunna äta frukost ute i det gröna tidigt på morgonen utan att frysa. Och sitta ute sent på kvällen utan att behöva hämta en kofta  att hänga över axlarna. Jag njuuuuuter, jag som för det mesta annars fryser så är det här dagar att tänka på när det blir kallare. Jag stannade faktiskt kvar till måndagmorgonen för att åka direkt till jobbet, det var ett bra val.

Vi har har fint besök av en sedan tidigare gästbloggande hund som ser till att vi inte slappnar av, det ska lekas, det ska rastas och det ska gosas. I söndags  tog vi en tur med båten men det var nog lite läskigt men samtidigt lite spännande  för hunden. Vi lade till på en liten ö där den lilla godingen badade som om hon var en liten fisk, tyvärr tar det lite lång tid att torka pälsen.

Min käre make och den rara hunden åkte tillbaka till landet, medan jag jag är kvar i stan för att dra in lite lön till hyran. Min käre make plockade en tallrik jordgubbar åt mig innan han åkte tillbaka, så jag kunde njuta lite av mina favoritbär i min ensamhet.