891, 892 Motala

Nu har vi avverkat första etappen på vår husvagnssemester. Vi startade med fullpackat i både bil och husvagn tidigt på förmiddagen igår. I Sillekrog sammanstrålade vi med min kära syster och svåger (som vi ofta gör när vi ska ut och resa tillsammans) och åt en lättare lunch, sedan fortsatte vi mot Motala där vi till slut hittade den camping vi planerat hemifrån. Det var vissa problem att hitta rätt men vi skyller på att kartor och GPSar inte är anpassade till verkligheten.

Campingen hade två el-platser kvar längst bort i ett hörn av området. Bra pris och fina toaletter. Bara ett stenkast från campingen hade vi en kilometerlång sandstrand tillhörande Vättern. Vi promenerade lite utmed stranden på kvällskvisten och såg en hel del som badade trots ryktet att det är Sveriges kallaste sjö. För mig är alla sjöar kallast!

Solnedgång i Vättern

Idag har vi promenerat lite i centrum av Motala, varit på en jätteloppis och kollat när båtarna slussar i Borenshult där vi även hade medhavd picknick-lunch.

Tre turister läser om fontänen i Vättern

Slussning Borenshult Motala

Vi har haft sköna semesterdagar för övrigt och tagit det lugnt. Vi lämnade tillbaka Rosa till sin solbruna familj och passade på att äta lite kinamat när vi ändå var till en tätort. Vi har även tagit en tur till Uppsala för div inköp.
Jag hann även med att måla en ny brevlåda, eftersom vi har fått nya husnummer stämmer den gamla lådan inte längre.

Så här ser den nya lådan ut

890 Husvagnen invigd

Nu har nästan två veckor av min semester gått. Jag har haft många sköna och lata dagar. En dag har jag varit hemma i stan. Tillsammans med min kära syster firade vi vår mors 95-årsdag med blommor på graven och ett lunchbesök på IKEA. Samtidigt passade jag på att veckohandla på Coop.

Min käre make och jag rev av två aktiviteter på samma dag. Vi besökte Beckbyxans dag i Elmsta och American Car Show i Norrtälje. Två kontraster. Beckbyxans dag går i sjöns tecken från förr i tiden och American Car Show säger sig väl själv vad det handlar om.

Många fina pärlor visades upp

Här står dom uppradade i olika märkesordningar

En annan sorts pärla, OBS! kälken på taket

En kväll bjöd en nära granne på middag med vin och vin och…………… Mycket trevligt som vanligt att umgås och ljuga lite för varandra.

Nu är husvagnen städad och inflyttad i och därför ville vi prova att allt funkar. Vi drog husvagnen till Östhammar och campade en natt på Klackskärs camping tillsammans med vår lilla lånehund. Vi hade ett härligt dygn med promenader och test av funktioner i vagnen. Allt fungerar som det är tänkt.

Rosa spanar på övriga campinggäster

886, 887, 888, 889 Semester

Nu är tiden inne för årets sommarsemester.

Torsdag  - hämtade min käre make mig på jobbet för att åka till Gamla Uppsala och hämta vår Kabi som drogs till Herräng. Transporten gick bra. Vi lastade av vagnen och åkte vidare till Norrtälje där vi hämtade en rar liten hund som ska bo hos oss några veckor, sedan till Uppsala igen för ytterligare en natt i stan.

Ett tydligt sommartecken

Fredag = städdag och tvättstugan i stan, skönt att ha rent och fint när vi kommer tillbaka hem efter semestern. Vi handlade en del mat och förberedde packningen till på lördag eftermiddag då vi åkte till Herräng igen, och denna gång för att stanna en längre tid.

Rosa leker på vår gård

Lördag - en långpromenad med Rosa innan vi åkte till min käre bror och svägerska som hade grillknyt i sin trädgård. Det var en trevlig tillställning med många släktingar och vänner. Vi bjöds en god fördrink med smultron och blåbär och det var dukat långbord och flera grillar stod i rad för att serva gästerna. När det var dags för femkampen var vi tyvärr tvungna att avvika för att rasta Rosa som var kvar i stan. Efter rastningen packade vi bilen full och åkte så äntligen till landet och den hägrande semestern.

Söndag, måndag - Husvagnen plockades ur och städades grundligt, gardiner sattes upp och sängkläder togs in. Lådor och skåp fylldes med nödvändiga husvagnstillbehör och en lång lista gjordes över saker som den behövs kompletteras med. Min käre make åkte till Hallstavik för att serva vår bil och därefter till Uppsala för att kolla sina fastigheter.

Nu är husvagnen så gott som resklar, den ska ”bara” rengöras på utsidan och så var det visst någon justering av bromsarna.

Dansarna är i full gång med sina kurser och man kan se dansare och deras bostäder (läs tält och husvagnar)i hela Herräng. Bara runt fotbollsplanen Malmen såg jag minst 50 små tält och ett tjugotal husvagnar. därutöver hundratals tält och husvagnar i anslutning till skolan.

Danskurstält och sovtält

Idag torsdag åker min käre make till Uppsala igen för att dels besöka sin tandläkare och dels kolla sina fastigheter. Samtidigt kollar han posten och tar med den till landet. Hunden och jag ska roa oss så gott vi kan under tiden. Det blev ingen långpromenad i alla fall. Vi solade nästan hela dagen. Dammen fick en rengöring och lite vattenbyte. Två maskiner tvätt hann vi också med i det fina torkvädret. Min käre make kom tillbaka på kvällskvisten och vi grillade lite middagsmat.

Nu ska vi kolla kronprinsessan Viktorias födelsedag på TV

884, 885 Husvagnsäventyr

Ja så var det då dags att hämta vår nya pärla. Vi tog med oss det mellersta barnbarnet som moraliskt stöd och startade vår bilresa till Sundborn. När vi anlände dit, förvånade att vi hittat den lilla gården, gick det fort att göra upp och hämta vagnen. - Varför stod säljaren och skrattade när vi åkte iväg ;-)

Vi styrde kosan mot Roslagen med ett lunchstopp på en vägkrog mellan Falun och Gävle där vi tryckte i oss varsin hamburgare med strips och cola. När vi på motorvägen precis passerat en påfart från Valbo hörde vi ett konstigt ljud som visade sig vara ett sånt ljud som uppstår när ett däck går sönder. Min käre och rådiga make körde snabbt åt sidan och stannade ekipaget. Vi gick ur bilen och inspekterade husvagnen som visade sig har ett trasigt vänsterhjul, däckrester låg mitt på motovägen.

Inget vidare mönsterdjup här inte

Jaha - hur gör vi nu?? Det är ju inte brukligt att ha reservhjul till husvagnar men vi hittade i alla fall en kraftig domkraft under framluckan i husvagnen. Min käre make pumpade upp vagnen, tog loss hjulet och lastade det i bakluckan på bilen medan jag kollade efter däckverkstäder på min iPhone (nyttig maskin). Jag ringde runt till några verkstäder men de var helgstängt. På fjärde försöket fick jag svar att vi hade tur för dom hade öppet till 16.00. Vi letade rätt på däckverkstan, som låg inne i Gävle, och där fick vi ett väldigt bra bemötande. Tyvärr hade dom inga däck på lager förutom ett som var lite för klent för en tung kärra. Chefen tog sin bil och åkte iväg för att leta rätt på ett C-däck som det skulle vara. C-däck är ett däck som tål hårt tryck som från ex. en husvagn. Efter en halvtimme kom han tillbaka med negativt besked.

Vi lånade det klena däcket för att använda när vi hämtade husvagnen för att köra sakta, sakta till däckfirman där vi ställde kvar husvagnen (inomhus). Dom beställde två nya däck som kommer under veckan. Lite snopna åket vi vidare utan husvagn till Herräng. Det stackars barnbarnet fick sitta i bilen nästan hela dagen. Vi tyckte nog ändå att vi haft tur, däcket har kunnat gå sönder under mer ogynnsamma omständigheter. Väl hemma i Herräng grillade vi lite kött och hade en härlig kväll på altan alla tre.

Måndag förmiddag ringde två spekulanter på vår "gamla" husvagn, som låg på Blocket, varav en som ville kolla den samma dag. Vi åkte ut till Herräng när jag jobbat klart för dagen. Spekulanterna mötte upp från Gnesta så dom hade en bra bit att åka. Dom kom till Herräng efter några samtal om vägbeskrivning. Husvagnen blev genomgången och utfrågad om. Dom bestämde sig på stående fot och förde över köpesumman till vårt konto, tog vagnen och åkte hemåt. Den nya ägarinnan sa att hon på morgonen den dagen inte hade en aning att hon skulle köpa en husvagn - det kan man kalla inpulsköp. Det känns bra att det gick så bra att sälja den, lite onödigt med två husvagnar tyckte vi.

Här åker nya ägarna iväg med Adrian

Nu längtar jag efter vår Kabi så jag får städa ordentligt (med tandborste, topz och starka medel), tvätta textilierna och flytta in vår grejor

Idag har min käre make och min svåger hämtat husvagnen i Gävle och ställt den i Gamla Uppsala så jag kan plocka ur det som ska tvättas innan vidare transport till Herräng.