Strömstad

30 juni

Lite sol men mestadels mulet, och kraftig blåst

 

På förmiddagen åkte vi den vackra kustvägen samt E6 till Strömstad där vi parkerade bilen på en avsides parkering och promenerade in till city där vi tittade på omgivningarna och insöp atmosfären. Vad jag förstår är Strömstad en sommarstad med mycket turister.

 

Vi åt en enkel lunch bestående av varmkorv typ bacon och ost med bröd och en Cola i en pappmugg. En present blev det också i en butik. När vi gått några timmar var vi nöjda och skulle återvända till Fjällbacka. Men vi fick syn på en husvagnstillbehörsaffär i utkanten av stan, som vi bara måste besöka. Det blev en kasse lite tillbehör som vi hade svårt att vara utan :-)

 

Nu gjorde vi ett nytt försök att lämna stan, men det gick lika dåligt som tidigare. Vi såg en jättebyggnad med texten SportShopen vilken vi måste undersöka. Chauffören svängde in på parkeringen och tog med sin fru in i butiken. Den var gigantiskt, har aldrig sett en så stor sportbutik tidigare. Jag köpte ingen fotboll men däremot två Björn Borgväskor! Ja ni som känner mig närmare vet att jag inte direkt lider någon brist på väskor…. men nu har jag två till.

 

Den här gången gick det bättre, vi lämnade nu äntligen stan för färd söderut till Fjällbacka som vi skulle kolla lite bättre idag. Vi parkerade nära kyrkan och gick ner till hamnen och utmed den fram och tillbaka. Vi avslutade med en god glass sittandes på en bänk i solen och kollade folk och båtar i hamnen. När vi var nöjda med det åkte vi tillbaka till campingen.

 

 

Min kära make grillade några spett och jag provade vår fiffiga Omniaugn. Jag gjorde en rotsaksgratäng i den. Omniaugnen består av tre delar, en kupad plåt som man lägger på elplattan eller gasolköket, en form som påminner om en sockerkaksform där man lägger gratängen och sedan ett lock som man sätter över det hela. Omniaugnen ”ersätter” en vanlig ugn. Den kan användas t.ex. att baka i, göra gratänger och olika lådor i. Och - gratängen blev bra och middagen lyckad. Imorgon ska jag nog göra en sockerkaka i den.

 

 

Jag flyttade in i min nya väska.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0