Från Silver till koppar

19 juni
Vxl molnighet och kraftig vind.
När vi säkrat all last och plockade ner förtältet och jag kände lukten av mattan bestämde jag mig för att en ny matta ska vi ha! Den gamla mattan, fick vi med husvagnen som vi köpte förra året, och den luktade unket redan då. Så nu åker den på tippen.
 
För att komma loss från husvagnsplatsen behövde vi hjälp, husvagnen hade sjunkit ner i den, efter allt regn, porösa marken. Jag hämtade två gubbar som jobbade med ett staket och min käre make hämtade två tjejer som också jobbade där. Vi hjälptes åt att knuffa på ekipaget så det kom ut på fast mark.
 
Vi styrde kosan mot Borlänge där vi köpte en ny matta och en presenning att lägga under så tror jag mattan håller sig fräsch längre. Lite lunch fick vi också innan vi fortsatte till Falun.
 
Vägrenarna var så fina med alla blomster i full blom. Det var lupiner, prästkragar, smörblommor, midsommarblomster och mjölkört eller rallaros. Den kraftiga blåsten kändes i husvagnen när vi körde.
 
I Falun finns en sk. Ställplats intill gruvområdet, Falu koppargruva. Ja, jag vet vi har snöat in på gruvor, men det är intressant. 
 
 
Solen sken och det blåste kraftigt. Vi gick runt på gruvområdet och kollade gamla byggnader. Vi tog även en promenad runt det rasade området Stora stöten, en lagom lång promenad  som belönades med kaffe och punsch i husvagnen. Det var fin utsikt från den högsta punkten, man såg ända till Lugnets hoppbacke.
 
 
Här tillverkas både Falu rödfärg och falukorv, ja inte i samma fabrik förstås. Det sägs att även systembolaget kommer härifrån gruvverksamheten.
 
 
Ställplats är som en parkering där man får stå över natten, här fanns både toa, dusch och färskvatten.Det var fyra husbilar från olika länder och så vi med husvagn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0