907 Fiskarna har flyttat

Söndag efter lunch påbörjades tömningen av vår fiskdamm. Dagen innan förberedde jag två kylväskor klädda invändigt med stora plastpåsar och fyllda med vatten för att temperaturen skulle bli lämplig till nästa dag. Vi (min käre make) började att tömma dammen på vatten för att det skulle bli lättare både för fiskarna och oss att fånga dom. Han har en fiffig elpump som han använder, så slipper han som jag - använda hävertmetoden, där jag lägger i en slang i dammen och suger med "kroppen" tills jag får fart på flödet vilket min käre make tycker är väldigt äckligt, ibland får jag i mig lite dammvatten, men va fan.

När vattennivån var lagom låg började jag att varsamt håva upp fiskarna en och en. Det var fler fiskar än väntat. Wanda som föddes förra sommaren och har bott i stan över vintern trodde vi var förlorad, men icke, hon simmade så fint in i håven tillsammas med ett för oss okänt yngel. Wanda hade växt en hel del sedan hon släpptes i våras. Hela operationen gick över förväntan riktigt bra, ingen stress bland fiskarna.

Vi satt på locket och lastade in kylväskorna i bilen och åkte till Faringe där de levererades till en familj med en större damm där dom till synes fann sig väl tillrätta. Vi hittade den nya familjen på Facebook.

Flytten beror på att vår damm är för liten för våra stora fiskar, för mycket jobb för våra grannar som sköter dom när vi inte är på landet och att vi känner att vi inte vill bära in dom för vinterförvaring och sedan ut igen på våren flera gånger. Jag tror och hoppas att dom får det väldigt bra hos den nya familjen.



Kalle, Viktoria Eriksson, Ida 1 samt två st dammusslor



Ida 2, Gullan 1, Gullan 2, Gullan 3, Sofi, Wanda, Cleese, Curtis, Odöpt yngel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0