884, 885 Husvagnsäventyr

Ja så var det då dags att hämta vår nya pärla. Vi tog med oss det mellersta barnbarnet som moraliskt stöd och startade vår bilresa till Sundborn. När vi anlände dit, förvånade att vi hittat den lilla gården, gick det fort att göra upp och hämta vagnen. - Varför stod säljaren och skrattade när vi åkte iväg ;-)

Vi styrde kosan mot Roslagen med ett lunchstopp på en vägkrog mellan Falun och Gävle där vi tryckte i oss varsin hamburgare med strips och cola. När vi på motorvägen precis passerat en påfart från Valbo hörde vi ett konstigt ljud som visade sig vara ett sånt ljud som uppstår när ett däck går sönder. Min käre och rådiga make körde snabbt åt sidan och stannade ekipaget. Vi gick ur bilen och inspekterade husvagnen som visade sig har ett trasigt vänsterhjul, däckrester låg mitt på motovägen.


Inget vidare mönsterdjup här inte

Jaha - hur gör vi nu?? Det är ju inte brukligt att ha reservhjul till husvagnar men vi hittade i alla fall en kraftig domkraft under framluckan i husvagnen. Min käre make pumpade upp vagnen, tog loss hjulet och lastade det i bakluckan på bilen medan jag kollade efter däckverkstäder på min iPhone (nyttig maskin). Jag ringde runt till några verkstäder men de var helgstängt. På fjärde försöket fick jag svar att vi hade tur för dom hade öppet till 16.00. Vi letade rätt på däckverkstan, som låg inne i Gävle, och där fick vi ett väldigt bra bemötande. Tyvärr hade dom inga däck på lager förutom ett som var lite för klent för en tung kärra. Chefen tog sin bil och åkte iväg för att leta rätt på ett C-däck som det skulle vara. C-däck är ett däck som tål hårt tryck som från ex. en husvagn. Efter en halvtimme kom han tillbaka med negativt besked.


Vi lånade det klena däcket för att använda när vi hämtade husvagnen för att köra sakta, sakta till däckfirman där vi ställde kvar husvagnen (inomhus). Dom beställde två nya däck som kommer under veckan. Lite snopna åket vi vidare utan husvagn till Herräng. Det stackars barnbarnet fick sitta i bilen nästan hela dagen. Vi tyckte nog ändå att vi haft tur, däcket har kunnat gå sönder under mer ogynnsamma omständigheter. Väl hemma i Herräng grillade vi lite kött och hade en härlig kväll på altan alla tre.

Måndag förmiddag ringde två spekulanter på vår "gamla" husvagn, som låg på Blocket, varav en som ville kolla den samma dag. Vi åkte ut till Herräng när jag jobbat klart för dagen. Spekulanterna mötte upp från Gnesta så dom hade en bra bit att åka. Dom kom till Herräng efter några samtal om vägbeskrivning. Husvagnen blev genomgången och utfrågad om. Dom bestämde sig på stående fot och förde över köpesumman till vårt konto, tog vagnen och åkte hemåt. Den nya ägarinnan sa att hon på morgonen den dagen inte hade en aning att hon skulle köpa en husvagn - det kan man kalla inpulsköp. Det känns bra att det gick så bra att sälja den, lite onödigt med två husvagnar tyckte vi.


Här åker nya ägarna iväg med Adrian

Nu längtar jag efter vår Kabi så jag får städa ordentligt (med tandborste, topz och starka medel), tvätta textilierna och flytta in vår grejor

Idag har min käre make och min svåger hämtat husvagnen i Gävle och ställt den i Gamla Uppsala så jag kan plocka ur det som ska tvättas innan vidare transport till Herräng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0