Pensionärs-prova på med is

Min käre make och jag nappade på ett reklamutskick om en gratis Ålandskryssning med Vikinglines båt Rosella, kaffe och kaka ingick. Ganska lustigt att vi har gångavstånd till Mariehamn. Bussen från Uppsala till Kapellskär avgår bara några kvarter från vår bostad. Vi gick hemifrån strax före kl 10 lördagsförmiddagen och sammanstrålade med ett antal förväntansfulla Ålandsresenärer vid busshållplatsen. Bussen tog oss till Kapellskär där vi tågade på ett led fram till biljettluckan och sedan vidare till säkerhetskontrollen, men där tog det stopp åtminstone för en i vår familj som ”råkat” smuggla med sig en överlevnadskniv. Kontrollanten rådfrågade sin chef som i sin tur tyckte att knivägaren inte såg så våldsbenägen ut, så kniven fick följa med på kryssningen.

Väl ombord på fartyget så bjöds jag på räkmacka och öl av min käre make, vi gick sedan omkring och kollade båtens utbud. Ett första besök och en del inköp i taxfree-shopen.  Sedan runt en sväng till och sedan utnyttjade vi gratisfikat. När båten hade vänt i Mariehamn så bänkade vi oss i Buffén för att äta och dricka oss riktigt mätta – och det blev vi. Det var fascinerande att se de stora isflaken runt båten näst intill hela resan, ibland kändes det hur båten törnade emot ett isflak.


Vi återvände till taxfeeshopen några gånger då vi handlade och provsmakade div drycker. 

En trevlig dag på sjön.

Något man kan fundera över är varför alla ska stå först i kön vi bussen, komma ombord på bussen först, komma av bussen först, komma på färjan först och stå först i matkön och sedan först till allt i omvänd ordning. Alla får ju plats på buss och båt, maten räcker till alla… (tror jag).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0