916, 917 Sy, sy, sy

Nu har vi avverkat ytterligare en syhelg i Källby

Min kära syster hämtade mig och vi åkte vidare till Resecentrum där ytteligare en kursdeltagare väntade på skjuts. Vi åkte i strålande solsken mot målet. En sedvanlig paus i Örebro där vi besökte tygaffären, köpte lite tyg och sybehör och åt vår medhavda matsäck utomhus på en rastmöbel. Så åkte vi vidare till vårt andra etappmål som var vandrarhemmet Kollängen där vi checkade in på vårt rum. Skönt att ha det gjort innan kvällen. Vi hittade nyckeln på anvisad plats och bar upp vårt bagage och lade in vår middagsmat i kylskåpet och märkte med vårt rumsnummer. Vi visste att det skulle komma fler gäster till kvällen.

Nu var det bara några kilometer kvar till Pastorsgården i Källby där vi skulle hålla till under helgen.
Lisa var på plats och höll på att packa upp tyger och sybehör, hänga upp sina uppsydda underkläder, ställa iordning våra arbetsplatser och satte på kaffet.


Lisa och Eivor monterar bord

Vi tog varsin plats och började genast kolla vad hon hade för tyger och sybehör som vi skulle vilja ha. Efter ett tag började de övriga deltagarna droppa in. vi blev åtta elever varav det flesta hade vi träffat tidigare.


Några flitiga sömmerskor


Här sitter flera och syr

Först en fika tillsammans sedan började vi klippa, nåla och sy vilket vi höll på med fram till 19-tiden när vi plockade ihop för dagen och åkte till Kollängen där vi bäddade, åt en middag och kollade en film innan vi gick isäng. Det var flera andra som bodde på vandrarhemmet denna gång. Ett gäng småpojkar och några storpoljkar. Vi undrar vad dom skulle göra??

Efter frukost åkte vi tillbaka till sykursen där vi fick till uppgift att sy en ny typ av trosa som Lisa konstruerat och ville testa på oss.


Den nya trosmodellen i olika utförande



Jag sydde en underklänning med trosa i samma lilafärgat tyg.

Lisa bjöd på goda pajer til lunch. Vi sydde hela dagen och gav upp i halvsjutiden när vi var riktigt trötta av all inspiration och surr som blir när många samlas på liten yta (även luften började bli tunn).

Vi åkte hem, åt lite mat och jag låg i sängen före 21 förbi av trötthet. Nu hade vi varsit rum på vandrarhemmet. Inga andra gäster i natt. Efter en natt fylld av sömn åt vi vår frukost och ilade iväg till de andra och våra symaskiner.

Jag köpte några tyger till och ett av tygerna började jag med genast. Det blev en blå tunika i stretchfrotté som jag även ska sy byxor till och använda till "hemmadress" (inte hem-adress utan hemma-dress). Jag sydde mest hela dagen förutom när jag botaniserade bland tygerna igen. Några rullar tummade jag på flera gånger under helgen och några bitar bestämde jag mig för att dom måste få föja med hem till Uppsala och mitt syrum. Vi var alla väldigt kreativa under dagarn och producerade en hel del. Lisa hämtade lunchen så vi kunde äta i lokalen så ingen tid gick till spillo.


Den blir fint att kura i under mörka höstkvällar

När vi packat ihop och tagit farväl av alla skjutsade vi en kursdeltagare (som skulle med oss till Uppsala nästa dag) till hennes stuga, sedan vidare till vårt vandrarhem.

Innan vi åt middag, som var rester från gårdagens lunch, tog vi en långpromenad över markerna runt vandrarhemmet. Det blev drygt en timme som kändes väldigt skön. Kvällen avslutades med en film på datorn och sedan sängen.

Efter frukost och packning av alla nödvändiga saker vi spridit omkring oss i huset så åkte vi och hämtade kursdeltagaren som åkte med oss till Uppsala. Vi stannade i Örebro där vi fikade och tog en runda till i tygaffären, vi kom ut med varsin kasse, sedan raka vägen till Uppsala förutom ett litet tankstopp. Vi lämnade kursdeltagaren på resecentrum där hon skulle bli hämtad av ett barnbarn.

Min kära syster körde mig till porten (nästan) och min käre make mötte upp för att hjälpa till att bära alla tunga kollin.


Ett urval av helgens inköp

Nu ser jag fram emot nästa träff som ev. blir i mitten av april.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0