Trollskogen

5 augusti

Soligt, några tunna moln och varm

 

Idag tog vi farväl av min kära syster och svåger som nu skulle åka vidare till västkusten. Efter att dom packat ihop så drack vi kaffe innan vi skildes. Det blev så tomt när dom åkt.

 

Det blev lite disk och städ på förmiddagen och sedan åkte vi iväg med bilen till Fagerrör igen och museijärnvägen Böda skogsjärnväg där vi fick se tåget i full aktion. Man kunde åka till Trollskogen och tillbaka. Jag hörde spridda kommentarer från passagerarna som återkom, en äldre dam (i min ålder) sa –det här var väldigt intressant och en yngling i 15-årsålders sa –det här var det tråkigaste jag varit med om. Tja smaken är olika, vi åkte inte något tåg.

 

Efter att vi tittat på tåget tog vi en promenad som vi planerat till 40 min enkel väg på en vandringsled norr ut och sedan tillbaka till bilen. Efter 20 min gav vi upp, det var väldigt jobbigt att gå på leden som bestod av lös sand, vi får gå någon annan stans istället.

 

Bilen tog oss till naturreservatet Trollskogen som också ligger på norra Öland. Där finns ett väldigt fint naturum, med en massa små hus/stationer med olika miljöer ex. hav, strand, allvar, skog, våtmark och vad som kan förekomma där. Man växtfärgade även garn denna dag. Det gick även att köpa både glass och varmkorv där.

 

Vi gick delar av den långa rundan (det finns tre olika svårighetsgrader varav en är handikappvänlig) över rötter och stenar genom trollskogen fram till det berömda vraket Swiks.

 

Om du har varit i Trollskogen någon gång så har du säkert klivit in i den ihåliga 600-åriga eken. Tyvärr är jag ledsen att behöva meddela att den blåste omkull i vintras. Men för övrigt är Trollskogen verkligen sevärd med sina krumma och knotiga träd där stammarna är klädda med murgröna.

 

Nu hade vi gått en hel del så vi åkte och handlade lite mat som skulle räcka några dagar.

 

Det blev en lugn hemmakväll trots att jag brottades med mitt mobila nätverk som inte gör sitt jobb enligt mitt tycke.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0