Runda på Ölands norra del

7 augusti

Blåsig natt, sol och regn under dagen

Det finns fortfarande många ställen att besöka på Öland, vi har ju egentligen bara krafsat lite på den norra delen.

Vi tog kartan och bilen och åkte (först till ICA och lämnade tillbaka filmen) fram till Böda Strand där vi parkerade och gick in på campingen, som för oss påminde lite om när vi var i Italien för många år sedan. Där fanns det mesta man kan behöva under dagen såsom mataffär och andra butiker, restauranger och enklare matställen, lekplatser, vattenland och underhållning. Det blev en kort rundvandring bland husvagnar och tält innan vi lämnade området och åkte vidare.

På OK i Löttorp köpte vi lite som vi kunde ha till lunch vid nästa stopp som blev Högby fyr. Man hade inte tillträde till området runt fyren som ägdes av en konstnär, men vi hittade en rastmöbel på området innan fyren där vi åt vårt medhavda. Där fanns även en fin sandstrand, vilket inte är ovanligt på denna ö.

Vi fortsatte söderut på en mindre väg som förde oss till en hamn som heter Källa, vilket en gång i tiden var en viktig hamn men idag har man byggt hyrstugor i hamnen, vilket säkert är viktigt för någon. Där besökte vi också Källa ödekyrka eller gamla kyrka som har en egen historia. Googla gärna

På väg tillbaka norrut så besökte vi Löttorp marknad, som om inte vi sett nog av marknader!! Det började regnstänka då efter en solig första del av dagen. Marknadsstånden passerades relativt fort (inget nytt) och vi åkte vidare norrut mot västra sidan och kollade Byrums raukar. Jag fotade raukarna men det var så mycket folk där så det var svårt att få ett folkfritt kort, det var en man som sprang där hela tiden så han kom med.

Sedan bar det av hemåt med några nyfikenhetsavstickare på småvägar.

När vi kommit hem började det regna ordentligt och vinden tilltog. Hela husvagnen ryste och förtältet såg ut som det ville slita sig. I förebyggande syfte så tog vi ner förtältet och packade ihop vår kringutrustning. Det skulle bli styv kuling på natten och det är inte säkert att Biltemas förtält klarar sådana påfrestningar (det gör i alla fall inte jag). Facit - 14 m/s och i byarna 20 m/s.