Kanaldag i Söderköping

11 augusti
Mest sol
 

Det gick bra att sova i Norrköping också. Campingvärden var på plats på morgonen så vi fick checka in.

 

Söderköping ligger inte så långt från Norrköping så dit måste vi förståss åka och kolla in den fina tygbutiken. Min käre make skjutsade så vänligt mig dit, men som vanligt när jag kommer in på sådana ställen saknar jag min kära syster. Det är inte detsamma att plöja igenom tygrullar och sybehör med mitt ordinarie sällskap som att gå där och fantisera om plagg man ska sy med en likasinnad. Det blev i alla fall några tygbitar till höstens systunder.

 

 

Just denna dag firade Söderköping en Kanalfest som vi bevittnade. Det var en del jippon utmed kanalen såsom bl.a. dykuppvisning, sång och musik, enhjulingsuppvisning, butikerna hade reor, och serveringarna erbjöd en massa gott. Ett guidetåg åkte runt i staden med en engagerad och skämtsam guide. Vi hoppade på tåget som tog oss genom historiska gator med både historiska namn och historier om Madicken som är inspelat bland de gamla byggnaderna.

 

Vi satt längst fram så vi såg allt först.

 

Efter turen genom stan så blev det ett litet lunchstop för oss. När vi var mätta gick vi en liten sväng till Rådhustorget och sedan åkte vi vidare till Stegesunds slottsruin och vidare med färjan över kanalen och sedan på småvägar hem till Norrköping igen. Vi stannade till vid ett stort köpcentrum där vi handlade lite förnödenheter, lördagsgodis och en tidning.

 

Hemma på campingen tog vi en sen eftermiddagsfika, läste lite tidningar och broschyrer.

 

Lördagskvällen blev lugn med TV i husvagnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0