922 Nu har vi firat vår 30-åriga bröllopsdag

Vi åkte med Viking Lines båt Amorella som avgick från Stockholm på lördagskvällen, vi fick en hyfsad hytt, där vi installerade oss innan vi gick till cafeterian och tog en kvällsmacka. Vi handlade en del och kollade utbudet i taxfreebutiken. Dagen till ära kunde man få både manikyr och bada fötterna bland fiskar (det ha man ju provat tidigare ). Vi avslutade dagen med varsin drink i en bar innan det var dags att krypa till kojs.

Vi blev väckta tidigt för att hinna packa och äta frukost innan vi anlände Åbo. Den stora frukostbuffén blev vårt val och vi åt så vi skulle klara oss fram till lunchen. När båten landade i Åbo körde vi mot Nådendal som låg c:a 20 min därifrån. Klockan var inte så mycket så vi tog en liten runda i Nådendal innan vi åkte fram till hotellet. Som vi förstod fanns inte något rum ännu, vi skulle få ett klockan 14.00 men vi kunde höra oss för någon timme tidigare. Vårt bagage ställde vi in i ett särskilt bagagerum efter att vi tagit ur vår badutrustning.




Spaavdelningen fick vi dock gå till när vi ville, vilket vi gjorde – genast alltså. Badlakan och badrock i vit tjock frotté fick vi med oss när vi gick till våra respektive omklädningsrum. När vi duschar och bytt om till badkläder möttes vi igen i poolområdet. Där fanns ett antal olika pooler. En stor pool med 27 gradigt vatten och med en bubbelpool i ena änden, en annan pool i samma temperatur där man kunde simma ut genom ett valv och bada utomhus, en barnpool och två stora bubbelpooler med 37 graders värme samt olika sorters bastu vilka vi inte provade. Min käre maka fick nöja sig med de svalaste poolerna på grund av sin tidigare hudsjukdom som gav besvär av rodnad och klåda, men han var nöjd ändå. Själv låg jag mest i de varmaste bubbelpoolerna som jag tyckte var otroligt härliga.



När vi badat oss nöjda gick vi upp till ett café där vi åt en enkel lunch. Då var klockan 13 så vi kollade om det gick att få sitt rum – och det fick vi. Med bagaget gick vi till ett stort fartyg som var anslutet till hotellet (vi behövde inte gå ut) och där hade vi vårt rum som var ganska stort med dubbelsäng, soffa, soffbord, fåtöljer, TV, barskåp – ja allt man kan önska sig för några dagars vistelse utomlands.



Vi installerade oss och slappade lite framför TVn som hade många kanaler men endast två som vi förstod språket på, det var svenska kanalerna TV4 och SVT1. Jag beställde bord på en restaurang på hotellet till kvällens festmåltid. Uppklädda och hungriga gick vi till restaurangen där en god buffé serverades.

Nästa dag efter frukost gick vi till spa-avdelningen igen. Efter diverse bad hade vi vår första bokade behandling som var ett aromabad. I ett rum med dämpad belysning, tända ljus och lugnande musik stod ett kar fyllt med varmt vatten, örter och skum. I femton minuter fick vi ligga och njuta i karet som även hade massagestrålar och belysning i olika färger. En härlig upplevelse, något som man skulle kunna ha hemma om det fanns plats.



Min käre make tog en promenad ner till hamnen och den gamla staden medan jag tog min andra behandling som var arommassage i 45 minuter. Jag blev som helt ny efter den behandlingen som avslutades med en kopp ingefärate.

På eftermiddagen tog vi bilen till Åbo och gick en promenad i centrum. När vi kom hem till hotellet åt vi pizza i en annan restaurang på hotellet (det fanns några att välja på). Vi pack så gott det gick innan vi kröp till kojs (ja vi kröp ju faktiskt inte men man säger ju så).

En tidig uppgång för att hinna checka ut, pack in i bilen och äta frukost för att sedan ila till Åbo och hemfärden med samma båt. När vi kommit ombord tog vi oss en liten förmiddagslur innan vi gick loss på båtens alla faciliteter. Ja vi var mest i cafeterian där de hade trådlöst internet så då var ju dagen räddad. Min käre make hade en sida uppe på datorn där han kunde se alla båtar på sjön, så han visste precis vilka båtar vi mötte eller såg på håll. Vi roade oss med att shoppa i taxfreebutiken och kolla när finnarna sjön karaoke. Efter elva timmar var vi i Stockholm och styrde kosan mot hemmet väldigt nöjda med minisemestern. Jag fick ju en bröllopspresent av min käre make också, det var en upplevelsepresent där jag kan välja någon sorts provning – vin, öl, whisky, choklad eller en massa andra provningar. Den ska jag utnyttja någon gång i vinter tror jag, jag får ta med en vän och det är nog själskrivet vem det blir ; )

Nu ser vi fram emot nästa 30 år <3

 

Några av våra inköp

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0