812, 813 Snökaos och Isfestival

Igår natt fick vi en hel drös med snö igen, det började faktiskt redan på torsdagskvällen. Plogbilarna körde för fullt men hann inte med alla vägar till befolkningen skulle åka till jobbet med den följd att många var insnöade. Bussar var inställda, tidningen (fick vi) uteblev för många abonnenter.



Utsikt från mitt jobbfönster fredag förmiddag.

Nu är ju jag lite knäpp, enligt några närstående, så jag gillar när det snöar och ville därför gå till jobbet vilket jag nästan ångrade efter ett kvarter. Gångbanorna var nog plogat under natten men drivit igen av all blåst och snö. Jag fick ömsom gå på vänstra gångbanan och ömsom på vänstra och ibland på gatan för att komma fram. På vissa sträckor var det hel igendrivet och jag fick plumsa i djup snö. Det tog över en timme att gå till jobbet mot i vanliga fall 45 min, men det kändes skönt att gjort det när jag äntligen kom till jobbet rödblommig och svettig. Vår bil, visade det sig, var helt igensnöad, så det hade inte varit helt lätt för min käre make att skjutsa till jobbet.

Idag har vi promenerat ”upp på stan” för att kolla stadens Isfestival vilket innebär att ett stort antal iskonstnärer skulpterar i stora isblock från Jukkasjärvi i stadsparken och även några centralt i stan. Att isen kommer från Jukkasjärvi beror på att den är speciell och det såg vi – isen var helt genomskinlig, vilket blir effektfullt när skulpturerna kvällstid ska belysas. Det bjöds även Isdansuppvisning på Svandammen där min kära mor åkte skridskor som barn i – ve och fasa - sin brors långbyxor (hon var praktiskt och nydanande). Svandammen kommer att vara tillgänglig för alla som vill utan klubbor att åka skridskor framöver. Det bjöds på varm choklad, kaffe och kanelbullar.

  
Isskultptur Stora Torget     Stadsparken

 

Stadsparken                         Svandammen

Jag har planer på att åka ner till Stadsparken någon kväll och fota när de är belysta, det brukar vara väldigt fint.

När vi hade tittat klart åkte vi hem med bussen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0